Internet i komputery w Polsce - raport 2004
2005-02-02 00:14
Przeczytaj także: Internet i komputery w Polsce - raport 2008
Wykres 2. Gospodarstwa domowe z dostępem do Internetu w podziale wg klasy miejsca zamieszkania, grup dochodowych i typu gospodarstwa domowego (lipiec 2004 r.)
fot. mat. prasowe
Spośród siedmiu możliwości, najważniejszymi przyczynami nieposiadania dostępu do Internetu w domu wymienianymi przez członków gospodarstw domowych w wieku 16-74 lata były: zbyt wysokie koszty zarówno dostępu (np. opłaty telefoniczne) – 77%, jak i sprzętu – 75%, brak niezbędnych umiejętności – 56%, brak potrzeby korzystania z Internetu – 44%. Z Internetu w domu nie korzystało 19% respondentów, ponieważ miało dostęp do tej sieci w innym miejscu.
Podawane powody braku dostępu do Internetu występowały w różnych proporcjach w zależności od wieku. Wraz z wiekiem respondentów rósł odsetek odpowiedzi „brak potrzebnych umiejętności” jako powód nieposiadania dostępu do Internetu w domu. Osoby w przedziale wiekowym 16-24 lata i posiadające wyższe wykształcenie w ogóle nie wybierały tej odpowiedzi, podczas gdy wskazało na nią 40% respondentów z najwyższej grupy wiekowej (55-74 lata). Dla osób ze średnim wykształceniem proporcje te wyglądały następująco: 22% (16-24 lata) i 72% (55-74 lata).
Wykres 3. Główne powody nieposiadania dostępu do Internetu w domu (lipiec 2004 r.)
fot. mat. prasowe
1.2. Wykorzystanie komputerów i dostęp do Internetu w przedsiębiorstwach
W styczniu 2004 r. wykorzystywało komputery 92% zbadanych przedsiębiorstw, a 85% posiadało dostęp do Internetu. Praktycznie wszystkie duże przedsiębiorstwa (z liczbą pracujących wynoszącą 250 osób i więcej) wykorzystywały komputery i miały dostęp do Internetu. Niemal wszystkie (99%) przedsiębiorstwa średnie (z liczbą pracujących wynoszącą od 50 do 249 osób) były wyposażone w komputery, a 98% z nich posiadało dostęp do Internetu.
Wykres 4. Przedsiębiorstwa wykorzystujące komputery i posiadające dostęp do Internetu według wielkości (styczeń 2004 r.)
fot. mat. prasowe
Wśród zbadanych przedsiębiorstw w dziale „Informatyka” (zgodnie z klasyfikacją PKD) 100% wykorzystywało komputery i miało dostęp do Internetu. W grupach „Działalność filmowa, radiowa i telewizyjna” - odpowiednio 97% i 96%. Najniższy odsetek odnotowano wśród przedsiębiorstw z sekcji „Budownictwo” - 88% wykorzystywało komputery, a 82% posiadało dostęp do Internetu oraz w sekcji „Hotele i inne obiekty noclegowe turystyki” - odpowiednio 87% i 83%.
Wykres 5. Przedsiębiorstwa wykorzystujące komputery i posiadające dostęp do Internetu wg rodzaju działalności (styczeń 2004)
fot. mat. prasowe
Przeczytaj także:
Społeczeństwo informacyjne w UE 2007
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl