Internet i komputery w Polsce - raport 2004
2005-02-02 00:14
Przeczytaj także: Internet i komputery w Polsce - raport 2008
W styczniu 2004 r. w badanych przedsiębiorstwach wykorzystywało komputer przynajmniej raz w tygodniu 33% pracujących, w tym 21% korzystało z komputera z dostępem do Internetu. Najwięcej, bo 36% pracujących wykorzystujących komputer, odnotowano w przedsiębiorstwach dużych.
Wykres 6. Odsetek osób pracujących wykorzystujących komputer w tym z dostępem do Internetu według wielkości (styczeń 2004 r.)
fot. mat. prasowe
Największy odsetek osób pracujących i wykorzystujących w swojej pracy komputery, w tym z dostępem do Internetu zaobserwowano wśród przedsiębiorstw zaklasyfikowanych wg PKD do działu ”Informatyka” - odpowiednio 94% i 88%, najniższy natomiast w sekcjach „Przetwórstwo przemysłowe” -22% i 14% oraz „Budownictwo” - 21% i 15%.
Wykres 7. Odsetek pracowników wykorzystujących w pracy komputer w tym z dostępem do Internetu według rodzaju działalności (w styczniu 2004r.)
fot. mat. prasowe
2. Szybki i bezpieczny Internet
2.1. Dostęp szerokopasmowy do Internetu wśród gospodarstw domowych
Prawie jedna trzecia gospodarstw domowych (32%) mających techniczne możliwości dostępu do Internetu w połowie 2004 r. wykorzystywała łącza szerokopasmowe (pozwalające na przesyłanie danych z prędkością przekraczającą 128kb/s), a 36% korzystało z modemu analogowego. Dostęp szerokopasmowy był znacznie bardziej rozpowszechniony w miastach (37%) niż na wsi (9%). W gospodarstwach domowych o dochodach netto przekraczających 7200 zł miesięcznie 39% gospodarstw miało łącza szerokopasmowe, podczas gdy 21% gospodarstw o dochodach poniżej 1440 zł miesięcznie korzystało z szybkich form dostępu do Internetu.
Wykres 8. Rodzaj połączenia z Internetem w zależności od miejsca zamieszkania i dochodów gospodarstw domowych (lipiec 2004)
fot. mat. prasowe
2.2. Dostęp szerokopasmowy w przedsiębiorstwach korzystających z Internetu
Wśród dużych przedsiębiorstw, które zadeklarowały posiadanie dostępu do Internetu 79% dysponuje dostępem szerokopasmowym, a 60% przez modem analogowy. W przedsiębiorstwach średnich 47% dysponowało połączeniem szerokopasmowym, a 60% łączyło się z Internetem przez modem analogowy. W przedsiębiorstwach małych tylko 21% deklarowało szerokopasmowy dostęp do Internetu, a 50% mia-ło dostęp poprzez modem analogowy.
Wykres 9. Szerokopasmowy dostęp do Internetu w przedsiębiorstwach wg wielkości (styczeń 2004 r.)
fot. mat. prasowe
Przeczytaj także:
Społeczeństwo informacyjne w UE 2007
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl