Internet i komputery w Polsce - raport 2004
2005-02-02 00:14
Przeczytaj także: Internet i komputery w Polsce - raport 2008
4.2. Wykorzystywanie Internetu przez osoby indywidualne do kontaktowania się z administracją publiczną
Osoby, które kontaktowały się z władzami publicznymi za pośrednictwem Internetu w drugim kwartale 2004 r. najczęściej poszukiwały informacji na stronach internetowych instytucji publicznych (41%). Znacznie mniej respondentów pobierało formularze urzędowe z Internetu (19%) lub korzystało z możliwości wysłania wypełnionych formularzy (12%).
Wykres 21. Osoby używające Internetu w ciągu ostatnich 3 miesięcy do kontaktów z administracją publiczną według miejsca zamieszkania (lipiec 2004 r.)
fot. mat. prasowe
4.3. Korzystanie osób indywidualnych z Internetu w sprawach dotyczących zdrowia
Prawie jedna piąta wszystkich osób (18%), które korzystały z Internetu w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie, poszukiwała w sieci informacji dotyczących zdrowia, żywienia, profilaktyki itp. na swój użytek lub dla swoich bliskich (wskaźnik ten nie obejmuje pracowników służby zdrowia). Zdecydowanie częściej takich informacji poszukiwały kobiety (22%) niż mężczyźni (14%). Bardzo rzadko internauci korzystali z usług związanych z ochroną zdrowia, takich jak zamawianie wizyt lekarskich lub uzyskanie on-line porady od lekarza – odsetek takich osób nie przekracza 1%.
Wykres 22. Osoby używające Internetu w sprawach dotyczących zdrowia w ciągu 12 miesięcy (lipiec 2004)
fot. mat. prasowe
4.4. Zakupy przez Internet
4.4.1 Osoby indywidualne dokonujące zakupów przez Internet
Spośród osób korzystających z Internetu w ciągu 12-u miesięcy poprzedzających badanie 14% zamawiało za pomocą tej sieci towary lub usługi na użytek prywatny. Najczęściej kupowano w ten sposób książki, czasopisma lub materiały do nauki przez Internet (49% wszystkich zakupów). Stosunkowo często zamawiano w Internecie filmy lub muzykę (na różnych nośnikach) – 26%, odzież – 24% oraz sprzęt i oprogramowanie komputerowe – odpowiednio 13% i 11%. Usługi turystyczne i finansowe cieszyły się mniejszym powodzeniem - zamawiało je odpowiednio 7% i 6% internautów kupujących w sieci. Bardzo rzadko przedmiotem detalicznego e-handlu były artykuły spożywcze (2%).
Wykres 23. Rodzaje produktów zamawianych przez Internet w ciągu 12 miesięcy (lipiec 2004)
fot. mat. prasowe
Osoby, które miały dostęp do Internetu, lecz nie dokonywały za jego pośrednictwem zakupów w okresie od lipca 2003 r. do czerwca 2004 r., najczęściej jako powód zgłaszały, że wolały dokonywać zakupów osobiście (87%) lub nie miały takiej potrzeby (83%). Spośród nich 44% było przyzwyczajonych do kupowania w zwykłych sklepach lub wykazywało lojalność w stosunku do sprzedawców, a 39% nie darzyło zaufaniem sprzedaży internetowej – obawiały się, czy otrzymają zamówione towary lub czy będą mogły je zwrócić i odzyskać pieniądze, gdyby nie spełniały ich oczekiwań.
Wykres 24. Przyczyny niekorzystania z handlu elektronicznego przez osoby indywidualne z dostępem do Internetu (lipiec 2004)
fot. mat. prasowe
Przeczytaj także:
Społeczeństwo informacyjne w UE 2007

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl