Świąteczne wydatki Europejczyków 2011
2011-11-09 11:38
Przeczytaj także: Ponad połowa Polaków wyda na świąteczne zakupy powyżej 500 zł
Z ankiety przeprowadzonej przez Deloitte wynika, że najbardziej pożądanymi prezentami wśród Europejczyków są książki, kosmetyki i perfumy. W Polsce jest podobnie, jednak na 3 miejscu znalazła się gotówka. Na popularności zyskały smartfony - jako najchętniej otrzymywany prezent - wskazało je 19% ankietowanych mieszkańców kontynentu. Jeżeli chodzi o prezenty dla dzieci – najczęściej zdecydujemy się na zakup zabawek, gier tradycyjnych i video a także zabawek kreatywnych i klocków. Według deklaracji europejskich respondentów walor edukacyjny jest najistotniejszym czynnikiem decydującym o wyborze upominku dla dzieci. Istotne są także kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem – konsumenci zwracają uwagę czy wytworzenie produktów odbyło się zgodnie z odpowiednimi normami m.in. środowiskowymi, ale nie są skłonni płacić za to więcej.
fot. mat. prasowe
Jakie prezenty najchętniej byś otrzymał ? źródło Deloitte
Jakie prezenty najchętniej byś otrzymał ? źródło Deloitte
Konsumenci w większości badanych krajów zamierzają dokonywać świątecznych zakupów w tradycyjnych sklepach. Wyjątek stanowią cztery kraje – Niemcy, Grecja, Polska i Czechy. Tam największą popularnością będzie się cieszyła strategia, która zakłada zakup w obu kanałach sprzedaży jednocześnie, czyli zarówno online jak i w handlu tradycyjnym. Europejczycy cenią Internet przede wszystkim za możliwości pozyskania opinii innych konsumentów o produktach, ich porównania a także zakupu w dowolnej chwili. Przewagą tradycyjnych sklepów jest natomiast łatwa wymiana lub zwrot towaru, dobry serwis posprzedażowy, fachowe porady profesjonalnego personelu, bezpieczne płatności oraz większa przyjemność z zakupów.
„Polscy konsumenci relatywnie często wykorzystują internetowe kanały sprzedaży we wszystkich etapach procesu zakupowego tj. podczas wyszukiwania informacji o produkcie, porównywania oraz nabycia. Wielkość zakupów dokonanych online zależy w dużej mierze od rodzaju produktów. Z naszego badania wynika, że 23% Polaków przez Internet zakupi elektronikę, ale tylko 6% zdecyduje się na nabycie w ten sposób artykułów spożywczych.” – mówi Adam Chróścielewski, Dyrektor w Dziale Audytu Deloitte.
fot. mat. prasowe
Ponad 90% Polaków wskazuje porównywarki oraz wyszukiwarki internetowe jako źródło informacji o sklepach, produktach i cenach. Połowa badanych będzie kierowała się opiniami na serwisach społecznościowych, a 62% respondentów sprawdzi opinie na forach i blogach internetowych. Europejczycy korzystają z serwisów społecznościowych przede wszystkim w celu wyszukania informacji o sklepach – deklaruje tak 63% z nich. W Polsce, połowa ankietowanych poszukuje w ten sposób informacji o markach, znacznie rzadziej natomiast otrzymuje takie dane bezpośrednio od producentów poszczególnych marek. Tendencja ta może świadczyć o braku zaufania do informacji dostarczanych przez producentów i dostawców lub o ich ograniczonej aktywności w serwisach społecznościowych.
Zdecydowana większość Polaków planuje zakup artykułów spożywczych w supermarketach i hipermarketach – jest to trend widoczny w całej Europie. Jednak w naszym kraju, w porównaniu do innych, silnie preferowane są tradycyjne sklepy, takie jak np. masarnie czy piekarnie. Niemal połowa Polaków zamierza dokonać w nich zakupów, podczas gdy średnia dla Europy to 36%. „Około 40% produktów spożywczych, które znajdą się w koszyku zakupowym będą stanowiły produkty markowe. Natomiast 20%-25% towarów sprzedawanych we wszystkich kanałach detalicznych to produkty wyprodukowane na potrzeby konkretnej sieci detalicznej i tylko w niej dostępne, tzw. marki własne.” – dodaje Magdalena Jończak z Deloitte.
![Boże Narodzenie 2024 za 1460 zł [© Alina G - Fotolia.com] Boże Narodzenie 2024 za 1460 zł](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Boze-Narodzenie-2024/Boze-Narodzenie-2024-za-1460-zl-263938-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl