Aż 54% Polaków robi "bardzo często" lub "często" zakupy w sklepach osiedlowych. Tylko co dziesiąta osoba kupuje w nich "rzadko" albo "prawie w ogóle lub nigdy". Takie są wyniki badań wykonanych przez jedną z najbardziej uznanych firm badawczych. TNS OBOP na zlecenie "Poradnika Handlowca" przebadał na reprezentatywnej grupie preferencje zakupowe Polaków. Wynika z nich, że mimo ogromnej ekspansji sieci dyskontowych handel tradycyjny, oferujący marki uznanych firm, ciągle trzyma się mocno.
Przeczytaj także:
Najpopularniejsze telewizory 2013
W badaniu przyjęto nazewnictwo powszechnie stosowane dla określenia handlu tradycyjnego oraz dyskontowego. Za sklep tradycyjny uznaje się tzw. Sklep osiedlowy, który w świadomości Polaków kojarzy się z placówką małoformatową, w której najczęściej robimy zakupy. Zgodnie z nomenklaturą przyjętą przez TNS OBOP, placówką dyskontową jest sklep sprzedający w większości żywność oraz produkty chemiczno-kosmetyczne o ograniczonym asortymencie, nastawiony na politykę niskich cen. Bardzo często wprowadza „marki własne” (…) [taką definicję przedstawiano ankietowanym].
Wyniki badania TNS OBOP wykonanego na zlecenie „Poradnika Handlowca” potwierdzają niezmienność tendencji i wyborów, jakich dokonują rodzimi klienci. Można z nich wnioskować, że Polacy ciągle preferują jakość i sposób kontaktu z klientem, jaki zapewniają małoformatowe placówki. Na pytanie o „gotowość zakupów w sklepach dyskontowych” – „gdyby w Pana(i) okolicy pojawił się konkurencyjny sklep dyskontowy, jak często robił(a)by Pan(i) zakupy w sklepie osiedlowym?” – aż 50% respondentów odpowiedziało, że kupowałoby w sklepach osiedlowych „tak samo często jak dotychczas”. Tylko 2% Polaków zmieniłoby miejsce zakupów, gdyby w okolicy pojawił się sklep dyskontowy. Taki rozkład wyników jest najlepszym dowodem przywiązania do nawyków, uwarunkowanych siłą oferty sklepów małoformatowych, które zapewniają bliską lokalizację, bezpośredni kontakt z klientem, świeżość oferowanych produktów i uznane marki na półkach.
O świadomym wyborze Polaków świadczą kolejne wyniki badania, w których TNS OBOP na zlecenie „Poradnika Handlowca” zapytał o „zainteresowanie markami własnymi sieci dyskontowej”. Na pytanie: „czy zakupił(a)by Pan/Pani produkty spożywcze i drogeryjno-kosmetyczne marek sieci dyskontowych na prezent dla najbliższej osoby?”, 46% badanych odpowiedziało „raczej nie” i „zdecydowanie nie”. Niemal podobny wynik uzyskano, zadając pytanie o wybór produktu przeznaczonego dla niemowląt i małych dzieci. Aż 45% respondentów odpowiedziało, że wybrałoby produkty marki firmy specjalizującej się w tego typu produktach.
Informacje o badaniu
Badanie wykonane na zlecenie „Poradnika Handlowca” przeprowadzono w dniach 20‑23 października 2011 r. na reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski w wieku od 15 lat i więcej. Badanie zostało wykonane najbardziej wiarygodną metodą badawczą – w oparciu o wywiad kwestionariuszowy face-to-face.