Wizerunek w Internecie a szukanie pracy
2011-11-13 00:17
Jak dbasz o swój wizerunek w Internecie? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zaangażowanie pracowników w rękach menedżerów
Internet coraz silniej uczestniczy w naszym życiu – również w aspekcie zawodowym. I nie chodzi tu jedynie o marnowanie czasu pracy na Facebook’u, o które tak złoszczą się pracodawcy, ale o informacje, które można na temat kandydata lub pracownika znaleźć w Internecie. Czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak obraz naszej osoby w Internecie może wpływać na postrzeganie nas na rynku pracy? Czy też nadal wierzymy w to, że w sieci jesteśmy anonimowi?Ja w Internecie
Świadomie własny wizerunek w Internecie buduje tylko 16% ankietowanych przez Praca.pl. Osoby te promują się pod własnym nazwiskiem, dbają o to, jakie informacje można na ich temat znaleźć. Podobna ilość respondentów (15%) nie przejmuje się własnym wizerunkiem. Uważają oni, że to co robią w ramach Internetu nikogo nie powinno obchodzić. Może i nie powinno, ale obchodzi. Coraz chętniej rekruterzy sprawdzają kandydatów w sieci, coraz częściej partnerów biznesowych poszukujemy w ramach networkingu – czyli sieci znajomych. „Networking to niekoniecznie osoby, które znamy w tzw. realu – czyli poznaliśmy osobiście. To również ludzie, których znamy poprzez Internet. Czytamy prowadzone przez nich blogi, wymieniamy się informacjami w serwisach społecznościowych. W ten sposób poszerzamy sieć kontaktów, które następnie wykorzystujemy w biznesie – również w ramach pracy zawodowej.”- wyjaśnia specjalista ds. marketingu Praca.pl, Michał Filipkiewicz.
fot. mat. prasowe
Jak dbasz o swój wizerunek w Internecie?
Jak zrobić sobie krzywdę na całe życie?
Wizerunek w Internecie można budować świadomie, można też sobie po prostu nie szkodzić. „Personal branding w Internecie to kontinuum – z jednej strony będziemy mieć świadome i sukcesywne budowanie własnego wizerunku, z drugiej zupełny brak przejmowania się tym, jakie informacje o nas dostępne są w Sieci. Pośrodku mamy zaś osoby, które wprawdzie nie podejmują aktywnych działań związanych z budowaniem swojego statusu eksperta, ale przynajmniej nie szkodzą sobie poprzez zamieszczanie nieodpowiednich treści.” – dookreśla prezes Praca.pl, Krzysztof Kirejczyk. Takich osób, jak wynika z badania Praca.pl, jest najwięcej. Ponad połowa (52%) ankietowanych dba o swój wizerunek nie umieszczając w Internecie kompromitujących zdjęć lub wpisów. 17% używa jedynie pseudonimów w trakcie Internetowej komunikacji. Przemysław Bemben, marketing developer w Praca.pl zwraca uwagę na to, że pseudonimy nie zawsze wystarczą. „Oczywiście, ukrywając się za pseudonimem możemy zmniejszyć ryzyko identyfikacji. Nie zapominajmy jednak o tym, że znaleźć można nas również po adresie mailowym, numerze telefonu, czy wreszcie po adresie IP. W Internecie nie ma już anonimowości i pseudonim nie zawsze wystarczy. Znacznie lepiej jest dbać o to, co publikujemy. Wbrew pozorom, z Internetu nic nie znika – nawet skasowana przez nas wypowiedź z forum, zostaje w kopii strony.” – dodaje ekspert.
Google pomoże znaleźć pracę?
Czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważny może być nasz wizerunek w budowaniu kariery? Niestety, z badań Praca.pl wynika, że w małym stopniu. Jedynie co trzeci badany (34%) uważa, że to co Google (lub inna wyszukiwarka) mówi o nas, może pomóc w znalezieniu lepszej pracy i rozwoju zawodowym. Prawie połowa (45%) uważa, że nasz wizerunek w Internecie jest bez znaczenia jeśli chodzi o szanse na pracę. Co piąty internauta (21%) widzi - na szczęście - zagrożenie związane z negatywnym wizerunkiem.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl