Inflacja X 2011
2011-11-16 12:50
Przeczytaj także: Inflacja IX 2011
Opłaty związane z łącznością w październiku br. wzrosły o 0,3%. Wyższe niż przed miesiącem były opłaty za usługi telekomunikacyjne (o 0,3%).
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą, w porównaniu z wrześniem br., obniżyły się o 0,4%. Sezonowy spadek popytu na usługi turystyczne wpłynął na dalsze obniżki cen w zakresie turystyki zorganizowanej (o 2,3%), w tym w kraju – o 2,8%, a za granicą – o 2,6%. Ceny sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i informatycznego pozostały na poziomie obserwowanym przed miesiącem. Wyższe niż we wrześniu br. były ceny usług w zakresie rekreacji i sportu (o 0,5%). Podrożały także książki (o 0,3%).
W październiku br. opłaty dotyczące edukacji wzrosły o 0,4%, w tym opłaty w zakresie szkolnictwa wyższego – o 0,7%.
Ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż we wrześniu br. o 0,2%. Opłaty za wyżywienie w stołówkach podniesiono o 0,9%.
Spośród innych towarów i usług, w październiku br. podrożały wyroby kosmetyczne i perfumeryjne (o 0,6%) oraz środki do higieny osobistej (o 0,5%). Więcej niż przed miesiącem należało zapłacić za usługi świadczone w salonach fryzjerskich, kosmetycznych i zakładach pielęgnacyjnych (o 0,2%). Odnotowano natomiast nieznaczny spadek cen w zakresie ubezpieczeń (o 0,1%).
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w październiku br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 4,3% (wobec wzrostu o 3,9% we wrześniu br.) i znajdował się powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5%). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały podwyżki opłat związanych z mieszkaniem (o 5,9%), wzrost cen żywności (o 3,9%), a także towarów i usług w zakresie transportu (o 9,1%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 1,52 pkt proc., 0,86 pkt proc. i 0,83 pkt proc. Spadek cen odzieży i obuwia (o 1,6%) obniżył wskaźnik w tym okresie o 0,08 pkt proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl