Płatności zbliżeniowe i mobilne w Europie
2011-11-18 09:16
Zestawienie przyjęcia technologii przez kraje. respondentów zapytano, których technologii płatności © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Płatności zbliżeniowe: Polska liderem Europy
fot. mat. prasowe
Zestawienie przyjęcia technologii przez kraje. respondentów zapytano, których technologii płatności
Turcja i Rosja wiodą prym w zestawieniu krajów o najwyższej świadomości technologicznej, z 31% (Rosja) i 13% (Turcja) respondentów stosujących obecnie technologie płatności mobilnej, znacznie wyprzedzając Wielką Brytanię, która osiągnęła jedynie 6%. Również technologie zbliżeniowe znajdują więcej zwolenników wśród mieszkańców Rosji (12%) i Turcji (10%).
Kluczowe wyniki badania:
- Rosja i Turcja notują najwyższą dynamikę rozwoju płatności mobilnych i zbliżeniowych, choć Rosja zostaje w tyle za innymi krajami w badaniu płatności w handlu elektronicznym (49%).
- Kraje najintensywniej korzystające z handlu elektronicznego to Wielka Brytania i Holandia – obydwa kraje na poziomie 78%, oraz
- Gotówka i karty nadal cieszą się popularnością w wielu krajach; krajem o najniższym poziomie korzystania z kart jest Holandia (43%).
Prócz wykazania, że gospodarki wschodzące – Turcja i Rosja – stanowią czołówkę w wykorzystaniu nowych technologii płatności, takich jak płatność komórkowa i zbliżeniowa, wyniki badania podkreślają duże rozbieżności w stosowaniu tradycyjnych metod płatności, takich jak czeki lub gotówka, w krajach objętych badaniem. Na przykład – czeki nadal dominują we Francji (75%) i Wielkiej Brytanii (56%), podczas gdy w Rosji, Turcji i Holandii ich popularność plasuje się na poziomie jedynie 4%.
Płatności gotówką nadal stosowane są chętnie we wszystkich krajach, za wyjątkiem Holandii (43%), gdzie klienci stosujący takie technologie płatności jak zbliżeniowa, mobilna czy handel elektroniczny sięgają do nich częściej niż użytkownicy w większości innych krajów. Podobnie ci pionierscy użytkownicy w Holandii byli bardziej skłonni przewidywać ograniczanie stosowania gotówki i czeków oraz zwiększenie wykorzystania rozliczeń mobilnych w niedalekiej przyszłości.
Podczas gdy zastosowanie mobilnych technologii płatności jest najwyższe w Rosji (31%), konsumenci w Holandii częściej są skłonni dokonywać płatności mobilnych w wydatkach codziennych lub cotygodniowych. Spośród znów klientów korzystających dzisiaj z technologii zbliżeniowej mieszkańcy Rosji (44%) Holandii (47%) i Niemiec (44%) używają jej częściej – codziennie lub co tydzień.
fot. mat. prasowe
Tabela zawiera odpowiedzi użytkowników każdej z technologii na pytanie, czy spodziewają się używać d
Jorn Lambert, dyrektor MasterCard Emerging Payments na region Europy, komentuje: „Wyniki badań pokazują, że choć gotówka i karty nadal mają swoje miejsce w portfelach konsumentów w tych krajach, rośnie akceptacja dla nowych technologii płatności”.
„Prawdopodobnie nie powinno dziwić, że kraje takie jak Turcja – znana z szybkiej asymilacji nowych technologii – stosują najnowsze formy płatności. Niemniej interesującym jest fakt, że kraje takie jak Rosja, Francja czy Włochy również chętnie korzystają z wygody, jaką zapewnia płatność mobilna.”
„Jedno jest pewne – wraz z tym, jak konsumenci wyznaczają dynamikę w kierunku wygodniejszych, szybszych technologii rozliczeń, płatności zbliżeniowe i internetowe są skazane na rozwój.”
Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzono pomiędzy 28 października a 7 listopada 2011 poprzez i:omnibus – Omnibus online Ipsos MORI. Próba składała się z 8,088 respondentów w wieku 16 do 64 lat. Dane były ważone dla dorosłych w wieku 16-64 lat w każdym z krajów.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl