Od czego zacząć pracę w branży PR?
2011-11-24 09:54
Przeczytaj także: Praca w branży PR X 2011
Redakcja portalu PRoto.pl, który specjalizuje się w informacjach z rynku public relations, zapytała czytelników „Jak zacząć karierę PR-owca?”. 2/3 ankietowanych wskazało, że najlepiej od stażu w agencji lub dziale PR. „Nie dziwi to, jeśli spojrzymy na praktykę rynkową. Z jednej strony agencje i działy komunikacji firm bardzo często, zwłaszcza w czasie wakacji, zatrudniają praktykantów, dzięki czemu młodzi ludzie mogą poznać branże od kuchni. Z drugiej strony, znane są przypadki przedstawicieli obecnej kadry zarządzającej, którzy zaczynali właśnie od praktykowania lub stażowania, a wiadomo, że przykład idzie z góry”.Co ciekawe blisko 19 proc. uważa, że najlepszą przepustką do zawodu PR-owca, mogą być studia kierunkowe. „Być może niechęć do nauki tego zawodu na studiach bierze się z przekonania, że same predyspozycje i tzw. umiejętności miękkie definiują PR-owca, a tego, co ważne nauczy się… w praktyce. Za mało mówi się o tym, że specjalista zajmujący się komunikacją powinien zdobyć solidne wykształcenie, które pozwoli mu skonstruować efektywną, a nie tylko efektowną strategię.”
Najmniejszym powodzeniem (15 proc. wskazań) cieszyły się praktyki dziennikarskie.„Taki wynik nie do końca odzwierciedla rzeczywistość. Staż w redakcji pozwala zrozumieć jak działają media, z którymi potem będziemy współpracować. Daje możliwość rozwinięcia warsztatu pisarskiego, a ten w pracy PR-owca jest niezbędny. Niski odsetek wskazań wynika moim zdaniem z faktu, że w porównaniu z agencjami czy firmami niewielu zaczynało karierę od praktyki w mediach. Transfery w tym kierunku obserwujemy raczej wśród doświadczonych specjalistów” – zauważa Bartosz Sawicki, redaktor naczelny PRoto.pl.
PRoto.pl sprawdziło także, jak powinien wyglądać idealny kandydat. Przyszli szefowie nie wyobrażają sobie, by praktykant nie władał doskonale językiem polskim taki warunek postawiono w 90 proc. ogłoszeń zamieszczonych w portalu od sierpnia do października 2011 roku. Nic dziwnego, skoro w swojej pracy PR-owiec zajmuje się kontaktami z dziennikarzami, przygotowywaniem informacji prasowych, opracowań czy prezentacji. Należy jednak pamiętać, że to zawód dwujęzyczny. W ponad 75 proc. ogłoszeń pracodawcy wymagali języka angielskiego. Zdaniem managerów powody takiego stanu są różne od zagranicznych klientów po zagranicznych właścicieli. Liczą się także cechy charakteru. Kandydat na PR-owca powinien być dobrze zorganizowany, komunikatywny i rzetelny. Co ciekawe, mniej liczy się teoria i znajomość narzędzi komunikacyjnych tych można się nauczyć na stażu.
![Praca w branży PR 2013 [© Dmitriy Shpilko - Fotolia.com] Praca w branży PR 2013](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-PR/Praca-w-branzy-PR-2013-131197-150x100crop.jpg)
oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl