Sektor MSP a oferta banków
2011-11-23 12:40
Przeczytaj także: Oferta banków powinna być zróżnicowana
Według Agnieszki Wiklik, Dyrektor Obszaru Klienta Biznesowego Deutsche Bank PBC wyniki badania pokazują, jak kluczową rolę dla średniej wielkości przedsiębiorców z sektora MSP pełni doradca banku. – Ten właśnie aspekt zdecydowanie odróżnia firmy małe od większych. Banki powinny wyraźniej dostrzegać i reagować na potrzeby tych największych firm sektora, również dlatego, że według prognoz znaczenie tego właśnie segmentu przedsiębiorstw ma wzrastać – zaznacza.
Większe firmy sektora utrzymują relacje z więcej niż jednym bankiem. Prawie co trzecia firma (27,4 proc.) korzysta z minimum 2 różnych banków. Częściej niż co piąty przedsiębiorca (21,3 proc.) deklaruje korzystanie z usług trzech banków. Wśród firm mikro aż trzy czwarte ogranicza się tylko do jednego banku. 65 proc. respondentów z małych firm ma konto osobiste w tym samym banku, który prowadzi główne konto firmy.
fot. mat. prasowe
Z usług ilu banków korzystają więksi przedsiębiorcy?
Z usług ilu banków korzystają więksi przedsiębiorcy?
Najbardziej powszechnymi produktami finansowymi w większych firmach są bankowość elektroniczna (75 proc.) i karta kredytowa lub debetowa (70 proc.). Posiadanie karty kredytowej deklaruje 35 proc., a debetowej 28 proc. badanych. Prawie dwie trzecie firm korzysta z kredytu. Ponad połowa badanych używa lokat terminowych(55 proc.) oraz rozwiązań w zakresie wymian walut (54 proc.). Z leasingu korzysta 45 proc. badanych, a z wychodzących
Najpopularniejszym sposobem finansowania działalności ze środków banku jest limit w rachunku bieżącym. Korzysta z niego 73 proc. firm. Prawie połowa dużych firm deklaruje korzystanie z kredytu obrotowego (44 proc.). Ponad jedna trzecia (35 proc.) posiada kredyt inwestycyjny.
Informacje o badaniu
Badanie na temat usług bankowych wśród przedsiębiorców przeprowadził Instytut Homo Homini na zlecenie Deutsche Bank PBC na losowej próbie, składającej się z 300 przedsiębiorców osiągających obroty od 50 do 150 mln zł rocznie, oraz 500 firm osiągających obroty do 5 mln zł rocznie. Pytania były kierowane do pracowników odpowiedzialnych w firmach za kwestie finansowe – członków zarządu, głównych księgowych, dyrektorów generalnych i finansowych. Badanie zostało zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl