Godziny nadliczbowe stają się normą
2011-11-25 00:10
Przeczytaj także: Charytatywne nadgodziny
Z raportu wynika, że:- 30% polskich pracowników spędza w pracy od 8 do 11 godzin dziennie, w porównaniu z 38% pracowników na całym świecie.
- 6% pracowników w Polsce i 10% na całym świecie regularnie pracuje w wymiarze pracy większym niż 11 godzin.
- 41% polskich pracowników zabiera pracę do domu częściej niż 3 razy w tygodniu, w stosunku do 43% pracowników na całym świecie.
- Pracownicy zdalni na całym świecie częściej pracują po 11 godzin dziennie (14%), niż pracownicy zatrudniani na miejscu (6%) i częściej wykonują swoje obowiązki w domu (59%), niż pracownicy przychodzący do biura (26%).
- W skali globalnej tylko 5% kobiet pracuje przez 60 godzin w tygodniu. Takich mężczyzn jest przeszło dwa razy więcej (12%). Ponadto kobiety rzadziej niż mężczyźni przynoszą pracę do domu. Częściej niż 3 razy w tygodniu po godzinach pracuje w domu 48% mężczyzn i 32% kobiet.
- Pracownicy małych firm częściej zabierają pracę do domu (ponad 3 razy w ciągu tygodnia) (48%), niż ich koledzy w dużych korporacjach (29%).
- Nasze badania wykazały, że zaciera się granica pomiędzy pracą a domem. Długotrwałe przepracowanie może negatywnie wpłynąć zarówno na zdrowie pracowników, jak i na ich ogólną wydajność. Efektem tak intensywnej pracy może być zniechęcenie, depresja lub nawet choroba – mówi Jarosław Pilch z polskiego oddziału firmy Regus.
- Co prawda z badań wynika, że kobiety rzadziej pracują ponad normę, ale to zapewne dlatego, że częściej są zatrudniane w niepełnym wymiarze godzin. Pracownicy w małych firmach częściej pracują po godzinach, niż zatrudnieni w wielkich przedsiębiorstwach. Ci pierwsi być może częściej uświadamiają sobie jak wielki wpływ na sukces danego projektu ma pojedynczy pracownik – dodaje Jarosław Pilch.
Badania przeprowadzone przez firmę Regus wykazały, że pracownicy zdalni i terenowi ogółem pracują w większym wymiarze godzin. Tym niemniej, pojawia się coraz więcej przesłanek ku temu, że to właśnie pracownicy zdalni osiągają lepszą wydajność, są bardziej zadowoleni ze swojej pracy i odczuwają mniejszy stres. Tacy pracownicy zazwyczaj nie dojeżdżają daleko do biura, co daje im więcej czasu na pracę. Firmy pozwalające pracować zatrudnionym blisko domu dają im większą niezależność czasową. Przyczynia się to do zmniejszenia poziomu stresu pracowników, a także do poprawienia równowagi między ich życiem zawodowym i osobistym. W ten sposób pracownicy są bardziej wydajni, zaangażowani w pracę i cieszą się lepszym zdrowiem.
Informacje o badaniu
W badaniu wzięło udział ponad 12 000 przedstawicieli biznesu z 85 krajów.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl