Kobieta menedżer ma mniejsze szanse na awans
2011-11-24 10:44
Czy menedżerki i menedżerowie mają takie same szanse na awans w hierarchii firmowej? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Kobieta menedżer zarabia mniej
W badaniach zatytułowanych „Czy menedżer ma płeć?” udział wzięło 520 menedżerów z całej Polski. Większość z nich dostrzega fakt, że kobiety mają mniejsze szanse na awans w hierarchii firmowej niż ich koledzy na równorzędnych stanowiskach. Uważa tak aż 58% menedżerów niezależnie od płci. Warto zaznaczyć, że pośród respondentów, którzy udzielili takiej odpowiedzi przeważały kobiety. Wynika z tego zatem, że głównie to one dostrzegają występowanie „szklanego sufitu”, czyli różnego rodzaju ograniczeń, które utrudniają kobietom możliwości awansu na najwyższe i najbardziej prestiżowe szczeble w hierarchii firmowej.fot. mat. prasowe
Czy menedżerki i menedżerowie mają takie same szanse na awans w hierarchii firmowej?
Zdaniem menedżerów biorących udział w badaniu elementami wpływającymi na awans kobiet są: zaangażowanie w pracę, wykształcenie, umiejętność komunikowania się i dobra opinia w środowisku zawodowym. Natomiast wśród mężczyzn decydują: dyspozycyjność, znajomości towarzyskie, umiejętność podejmowania ryzyka i wcześniejsze sukcesy zawodowe.
fot. mat. prasowe
Elementy decydujące o awansie na wyższe stanowiska
Wyniki badań potwierdzają niepokojący fakt, że kobiety nie mają takich samych szans na awans jak mężczyźni. Jest to smutne, tym bardziej, że w tych samych badaniach wykazaliśmy, iż kobiety-menedżerki nierzadko zostawiają swoich kolegów w tyle jeśli chodzi o pogłębianie wiedzy na studiach podyplomowych i doktoranckich. – mówi Jacek Bochenek, Dyrektor Generalny Diners Club Polska. Badania „Czy menedżer ma płeć?” potwierdzają istnienie „szklanego sufitu”, który dostrzegają również mężczyźni.
- Dzisiaj miarą kompetencji jest zdecydowanie efektywność. Firmy płacą swoim pracownikom za efekt – nie za wysiłek. W czasach wiedzy i utrwalonych modeli skutecznego działania różnice w sposobie pracy i podejmowania decyzji, determinowane przez płeć dają większą różnorodność, niestandardowość, a tym samym zwiększają szansę na sukces – mówi Arkadiusz Świderski z Morgan Brown Group. Niniejsze badania ukazują, że kobiety więcej inwestują w przygotowanie zawodowe, mają lepsze wykształcenie. Mimo, że teoretycznie kobiety są lepiej przygotowane do osiągania lepszych wyników to aktualnie biznes jest zdominowany przez mężczyzn. W zarządach, choć to powoli ulega zmianie, wciąż widzimy przewagę mężczyzn.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl