Ewolucja spamu VII-IX 2011
2011-11-24 11:58
Przeczytaj także: Ewolucja spamu IV-VI 2011
W trzecim kwartale, udział wszystkich regionów poza Azją i Ameryką Łacińską w całym spamie zmniejszył się w porównaniu z poprzednim kwartałem.
fot. mat. prasowe
Źródła spamu według regionu w II kwartale 2011
Źródła spamu według regionu w II kwartale 2011
Dominacja Azji i Ameryki Łacińskiej w dystrybucji spamu stała się czymś oczywistym. Jest to jednak stosunkowo nowy trend: rok temu, w trzecim kwartale 2010 r. całkowita ilość spamu pochodzącego z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych stanowiła 36%, czyli ponad jedną trzecią ogółu spamu, podczas gdy z Ameryki Łacińskiej rozprzestrzeniono zaledwie 10,7% niechcianych e-maili.
fot. mat. prasowe
Źródła spamu według regionu w III kwartale 2011
Źródła spamu według regionu w III kwartale 2011
Spam według kategorii
W trzecim kwartale 2011 r. miały miejsce znaczące zmiany w rozkładzie spamu według kategorii.
fot. mat. prasowe
Spam według kategorii w rosyjskim Internecie w III kwartale 2011 r.
Spam według kategorii w rosyjskim Internecie w III kwartale 2011 r.
Ilość spamu z kategorii „Usługi spamerów” znacząco wzrosła (+9 punktów procentowych). Częściowo było to spowodowane szczególnie agresywnymi kampaniami reklamowymi spamerów, którzy rozsyłali miliony wiadomości spamowych. W niektórych przypadkach, te same wiadomości były wysyłane kilka razy (5-10 razy) na te same adresy. Możliwe, że spamerzy zastosowali tę taktykę, aby obejść filtry, w rzeczywistości jednak wielokrotne wysyłanie wiadomości ułatwia ich zablokowanie.
fot. mat. prasowe
Rozkład spamu na zamówienie, spamu partnerskiego oraz usług spamerów w II i III kwartale 2011
Rozkład spamu na zamówienie, spamu partnerskiego oraz usług spamerów w II i III kwartale 2011
Jak widać na wykresie, udział spamu dystrybuowanego przy pomocy programów partnerskich rośnie. Programy partnerskie są często wykorzystywane do rozprzestrzeniania pornografii, szkodliwych załączników i reklam podrabianych towarów – co oznacza, że coraz więcej spamu albo stanowi zagrożenie dla komputera użytkownika, albo ma powiązania z działalnością przestępczą. Pogramy partnerskie stanowią idealne medium dla spamu przestępczego, ponieważ zapewniają anonimowość wszystkim uczestnikom procesu: właściciel programu partnerskiego, spamer oraz klient nie znają siebie nawzajem.
Spam a polityka
Na specjalną wzmiankę w tym kwartale zasługuje spam polityczny. W większości krajów ten rodzaj spamu nie podlega pod ustawę antyspamową, ponieważ nie jest komercyjny. Jednak Kaspersky Lab klasyfikuje każdą niechcianą/niezamawianą wiadomość jako spam.
Pod koniec 2011 r. w Rosji odbędą się wybory do Dumy Państwowej (parlamentu), a w marcu 2012 r. obywatele tego państwa będą wybierali nowego prezydenta. Wydarzenia te nie dotyczą najbliższej przyszłości, ale spam polityczny już teraz nabiera rozmachu. Kandydaci wykorzystują przedwyborczy spam, aby zdobyć wyborców i zdystansować do siebie rywali. Jednak w trzecim kwartale 2011 r. zarejestrowaliśmy również kilka radykalnych wysyłek: zamiast zachęcać ludzi do głosowania na tę czy inną partię, wiadomość nawoływała odbiorców do „rozbicia antynarodowych pseudowyborów” i określała obecne władze państwowe jako „krwawą juntę”. Poniżej znajduje się najmniej obraźliwy z takich e-maili:
Zostań jednym z nas! Rośniemy w siłę z każdym dniem! Połączmy siły i pozbądźmy się Putina i Medwiediewa!
Za przyszłość Rosji!!!
![Spam V 2014 [© adimas - Fotolia.com] Spam V 2014](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Kaspersky-Lab/Spam-V-2014-140971-150x100crop.jpg)
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl