Sieci handlowe chcą się rozwijać
2011-11-28 00:12
Przeczytaj także: Sieci handlowe a rynki międzynarodowe
Value & Denim (produkty i odzież dżinsowa w przystępnych cenach) to najbardziej atrakcyjny sektor, w ramach którego detaliści planują otworzyć w 2012 roku średnio 36 sklepów (wzrost w stosunku do 30,3 sklepów w roku ubiegłym). W obliczu kurczących się dochodów rozporządzalnych, wielu konsumentów decyduje się na zakup tańszych produktów, a detaliści oferujący przystępne ceny wykorzystują tę sytuację, by zdobyć większy udział w rynku.
Pomimo zawirowań gospodarczych sektor mody luksusowej i biznesowej również dobrze sobie radzi — działające w nim firmy planują otworzyć w 2012 roku średnio 15,1 sklepu, czyli nieco więcej niż zakładały ich plany na rok 2011. Koncerny takie jak LVMH (do którego należy marka Louis Vuitton) czy Burberry informowały ostatnio o znaczącym wzroście sprzedaży. Cały sektor z coraz większym impetem wkracza na rynki rozwijające się. Z kolei przedsiębiorcy działający na rynku elektroniki użytkowej wykazali się najmniejszą ekspansywnością — planują oni otworzyć o połowę mniej sklepów niż w zeszłym roku. Nie jest to zaskakujące w sytuacji, gdy klienci ograniczają wydatki na najdroższe produkty, a kiedy już kupują urządzenia elektroniczne, to coraz częściej robią to przez internet.
Sprzedaż internetowa nadal zajmuje ważne miejsce w planach detalistów. Chociaż podejście wielokanałowe jest najlepszą metodą na maksymalne zwiększenie potencjału sprzedażowego, to w najbliższych latach najszybciej rozwijać się będą właśnie internetowe platformy handlowe — trzy czwarte wszystkich detalistów planuje zwiększyć swoją zdolność transakcyjną w 2012 roku. Badania CBRE wykazują, że 43% sprzedawców detalicznych planuje w przyszłym roku znacząco poszerzyć swoją ofertę produktów dostępnych w sieci, a 28% zamierza istotnie zwiększyć zasięg geograficzny swojej zdolności transakcyjnej. Wielu sprzedawców rozpoczyna działalność w nowym kraju od uruchomienia platformy internetowej w celu rozpoznania rynku, zanim zainwestują w otwarcie fizycznego sklepu. W wielu przypadkach wystarczająca jest obecność na rynku on-line.
fot. mat. prasowe
10 najbardziej popularnych kierunków ekspansji sieci handlowych
10 najbardziej popularnych kierunków ekspansji sieci handlowych
Magda Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie CBRE, powiedziała: “Spadek pozycji Polski w rankingu jest związany z brakiem dostępnej nowoczesnej powierzchni handlowej. Dokładnie tak jak przewidywaliśmy rok temu - plany deweloperów centrów handlowych nadal są ograniczone i znacznie wpłynęły na zmianę planów ekspansji sieci handlowych na niektórych rynkach. Podkreślaliśmy - jeżeli nie będzie dramatycznej zmiany w podaży nowej powierzchni handlowej, nowe sieci pragnące wejść na nasz rynek będą miały ograniczone możliwości wyboru. I tak dokładnie się stało. Obecnie jest w budowie ponad milion metrów kwadratowych nowoczesnych centrów handlowych różnych formatów i mamy nadzieję, że to znacznie polepszy naszą sytuację i dostępność powierzchni zarówno dla nowych jak i istniejących na polskim rynku sieci handlowych.”
![Blisko 1,2 mln mkw. nowej powierzchni handlowej do końca 2026 roku [© lifeforstock na Freepik] Blisko 1,2 mln mkw. nowej powierzchni handlowej do końca 2026 roku](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/powierzchnie-handlowe/Blisko-1-2-mln-mkw-nowej-powierzchni-handlowej-do-konca-2026-roku-263080-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl