Optymalizacja kosztów zatrudnienia a utrzymanie kadr
2011-11-30 13:58
Czy wprowadzone zmiany przyniosły oczekiwane efekty? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Racjonalizacja wydatków: jak oszczędzać w kryzysie?
Firmy, optymalizując koszty zatrudnienia, nie koncentrują się na redukcji personeluJak wynika z raportu KPMG, w sytuacji pogarszających się warunków rynkowych czy też w okresie przejściowych trudności finansowych, większość przedsiębiorców nie koncentruje się na redukcji zatrudnienia w celu optymalizacji kosztów. W okresie spowolnienia gospodarczego na ten krok zdecydowało się blisko 45% firm biorących udział w badaniu, przy czym każda z nich zastosowała jednocześnie inne rozwiązania ukierunkowane na utrzymanie pracowników. Wyniki raportu KPMG wskazują, że w obliczu kryzysu przedsiębiorstwa decydują się przede wszystkim na wzmożenie rekrutacji wewnętrznej, redukując jednocześnie pozyskiwanie pracowników z zewnątrz, oraz na dodatkowe obciążenie pracą obecnych pracowników. W dalszej kolejności stosują także przekwalifikowanie pracowników, wprowadzają pracę tymczasową czy też uelastycznienie form zatrudnienia.
fot. mat. prasowe
Stosowanie wybranych narzędzi optymalizacyjnych w firmach restrukturyzujących zatrudnienie
Obniżka wynagrodzeń nie zawsze popłaca
W przypadku spadku motywacji do pracy, wywołanym obniżką wynagrodzenia i dodatkowym obciążeniem pracą, wielu pracowników chętniej podejmuje ryzyko zmiany miejsca pracy. Obniżenie wynagrodzenia, mimo że jest skutecznym narzędziem doraźnej redukcji kosztów, niesie ze sobą zagrożenie odpływu najbardziej wartościowych pracowników. Okazuje się, że aż 30% przedsiębiorstw, które dokonały obniżenia świadczeń płacowych i pozapłacowych spotkało się z odejściami kadry pracowniczej. Wśród firm, które zdecydowały się natomiast na redukcję zatrudnienia, także występowało zjawisko odejść pracowników, jednak u mniejszej liczby respondentów (20%).
fot. mat. prasowe
Udział firm stosujących dane rozwiązanie mające na celu motywować pracowników do mobilności
Wyniki raportu KPMG wskazują, że ponad 20% wśród badanych przedsiębiorstw dokonało zmian w systemie ocen pracowniczych pod kątem uzyskiwania oczekiwanych rezultatów pracy. Takie działanie służy z jednej strony motywowaniu pracowników do osiągania lepszych wyników, a z drugiej strony pozwala lepiej nagradzać najlepszych i najbardziej utalentowanych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl