eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyDlaczego lubimy zakupy w sieci?

Dlaczego lubimy zakupy w sieci?

2011-12-01 12:46

Dlaczego lubimy zakupy w sieci?

Jakie czynniki skłaniają internautów do zakupów online? © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

30 listopada br. już po raz drugi w Polsce obchodziliśmy Dzień Darmowej Dostawy, w którym bierze udział ponad 1,7 tys. sklepów internetowych. Z tej okazji Gemius, dostawca badań Internetu i przez Internet, zebrał dane na temat postrzegania zakupów w sieci przez polskich internautów oraz naszych sąsiadów - Czechów, Słowaków i Ukraińców.

Przeczytaj także: Zakupy grupowe dla lepiej wykształconych

Liczba polskich internautów dokonujących zakupów przez Internet zwiększa się. Świadczą o tym dane z raportu „E-commerce w oczach internautów” przygotowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych i firmę Gemius. W 2008 r. dokonywanie zakupów online deklarowało 66 proc. badanych, rok później ten odsetek wyniósł 67 proc. z kolei w 2010 r. wzrósł do 74 proc. Dla porównania, badania realizowane w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej wskazują, że wśród naszych sąsiadów: Czechów, Słowaków i Ukraińców, zakupy online są jeszcze bardziej popularne. Deklarowało je 84 proc. czeskich internautów i 82 proc. słowackich internautów.

Z jaką częstotliwością Polacy dokonywali zakupów przez Internet? Wyniki raportu „E-commerce w oczach internautów” wskazują, że 43 proc. respondentów dokonywało zakupów kilka razy do roku, a 13 proc. kilka razy w miesiącu.

Jakie czynniki skłaniają internautów do zakupów online? Przede wszystkim jest to: oszczędność czasu - taką odpowiedź wskazało 51 proc. internautów. Kolejne wymieniane cechy to: niższe ceny niż w tradycyjnym sklepie (50 proc.), dostępność towarów trudnych do zakupienia gdzie indziej (45 proc.), a także promocje, rabaty i konkursy (27 proc.).

Tę ostatnią cechę polscy internauci wymieniali częściej niż Czesi (4 proc.), Słowacy (3 proc.) oraz Ukraińcy (11 proc.).

fot. mat. prasowe

Jakie czynniki skłaniają internautów do zakupów online?

Jakie czynniki skłaniają internautów do zakupów online?

Gdzie kupujemy? W odróżnieniu do naszych sąsiadów, wolimy zakupy na aukcjach niż w e-sklepach. Korzystanie z serwisów aukcyjnych w ubiegłym roku deklarowało 80 proc. polskich internautów kupujących online, ze sklepów online korzystało 68 proc., z porównywarek cen 60 proc., a z zakupów grupowych 16 proc. Dla porównania internauci w Czechach, na Słowacji i Ukrainie chętniej korzystali ze sklepów online niż z aukcji internetowych.

fot. mat. prasowe

Gdzie kupujemy?

Gdzie kupujemy?

Według danych z badania Megapanel PBI/Gemius za wrzesień 2011, pod względem zasięgu wśród internautów na czele rankingu serwisów aukcyjnych uplasowało się Allegro (odwiedza go blisko 58 proc. internautów).

fot. mat. prasowe

Ranking aukcji i narzędzi aukcyjnych

Ranking aukcji i narzędzi aukcyjnych

Z kolei najpopularniejszym serwisem zakupów grupowych pod względem zasięgu wśród internautów był groupon.pl.

fot. mat. prasowe

Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych

Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych

Co skłoniłoby polskich internautów do częstszych zakupów online? Wyniki raportu „E-commerce w oczach internautów” wskazują, że rośnie liczba internautów, którzy deklarują zwiększenie częstotliwości zakupów online, w przypadku, gdyby zmalały koszty dostarczenia towaru w 2009 r. taką odpowiedź wskazywało 18 proc., a rok później już 23 proc. internautów.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: