Serwisy społecznościowe a wizerunek firmy
2011-12-05 10:38
Przeczytaj także: Boom na social media trwa
Pokolenie, które obecnie wkracza na rynek pracy to niewątpliwie pokolenie Internetu i serwisów społecznościowych. Według badania Megapanel z marca 2011 roku, z social media korzystają niemal wszyscy Internauci (aż 99,3%). Spędzają w nich średnio około 1,5 godziny dziennie, często pozostając zalogowanym praktycznie przez cały czas swojej aktywności w sieci.Internet i serwisy społecznościowe wykorzystujemy nie tylko do komunikacji z naszymi prywatnymi znajomymi, ale także do budowania i rozwijania kontaktów zawodowych. Pracodawcy powinni uzmysłowić sobie, iż nie jest to chwilowy trend, ale nieunikniona zmiana sposobu komunikacji oraz pozyskiwania i przetwarzania informacji, w tym również danych o pracy i pracodawcach. Wyniki badania "Kandydaci 2.0", przeprowadzonego przez Employer Branding Institute, wskazują, że aż 96% studentów i absolwentów w wieku średnio 23 lat, informacje o pracodawcach sprawdza w Internecie. Według raportu Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych, 85% użytkowników serwisu GoldenLine wykorzystuje go do pozyskiwania informacji o potencjalnym pracodawcy, 32% Internautów równolegle szuka takich danych na Facebooku, a 23% w LinkedIn.
Bądź tam, gdzie o Tobie mówią
Pracodawcy, aby przyciągać najlepsze talenty na rynku, powinni aktywnie budować wizerunek atrakcyjnego pracodawcy w sieci oraz wpleść do swojej komunikacji nowy kanał, jakim są serwisy społecznościowe. Social media stają się coraz bardziej opiniotwórcze, ważne więc, aby kandydaci mogli zetknąć się w nich z marką pracodawcy i uzyskać w nich rzetelne informacje o firmie. A te, zdaniem kandydatów pochodzą od pracowników. Respondenci badania "Kandydaci 2.0" za najbardziej wiarygodne źródła pozyskiwania opinii o obecnym pracodawcy uznali obecnych i byłych pracowników oraz znajomych a, co ciekawe, wśród najmniej rzetelnych wymieniono strony kariery, oferty pracy czy fora internetowe. 78% z nich odrzuciłoby ofertę pracodawcy, który ma złą opinię wśród znajomych.
Mimo to, duża ilość pracodawców boi się lub ignoruje budowanie wizerunku w serwisach społecznościowych. Natomiast firmy muszą zdawać sobie sprawę z faktu, iż Internauci zawsze będą wypowiadali się o nich online. Nie prowadząc działań employer brandingowych pozbawiają się kontroli nad tym, co dzieje się z ich wizerunkiem jako pracodawcy. Finalnie doprowadzają do rozprzestrzeniania się opinii w wielu miejscach w sieci, nad którymi nie są w stanie zapanować. Tylko do pracodawcy należy decyzja czy chce mieć wpływ na kształtowanie i polepszanie własnego wizerunku. Oczywiście wizerunek firmy na zewnątrz musi być spójny z wewnętrznym wizerunkiem organizacji. Działania employer brandingowe powinny realizować cele firmy i być spójne z polityką zarządzania zasobami ludzkimi – po prostu stać się integralną częścią komunikacji zewnętrznej.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl