Sektor MŚP: ocena III kw. 2011 i prognoza IV kw. 2011
2011-12-02 11:04
Przeczytaj także: Sektor MSP a bariery przedsiębiorczości
Podsumowujący nastroje w przedsiębiorstwach dotyczące przeszłości jak i przyszłości wskaźnik KERNA spadł do poziomu -65,02 pkt. czyli blisko 9 pkt. mniej licząc kw/kw i aż 13,72 pkt. r/r.
Fatalne nastroje small biznesu wyrażone we wskaźniku KERNA kształtuje przeciągająca się obawa o perspektywę krajowej oraz światowej gospodarki. Wskaźnik cząstkowy dla obszaru „kraju” spadł najradykalniej. Ocena przeszłego, trzeciego kwartału w krajowej gospodarce uzyskała rekordowo niską wartość -83,66 pkt.(!).Także prognoza na czwarty kwartał była historycznie najniższa, aż -75,5 pkt.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik nastrojów Kerna
Przypomnijmy jednak, że Index ZAIR oparty na zakupach i rezygnacjach z zakupów dla badanych obszarów wyniósł -69,65 pkt. wobec -65,5 pkt. kw./kw. Blisko co czwarta badana firma MŚP zamierza inwestować w marketing i reklamę (23,2 proc.). W ostatnim kwartale tego roku przedsiębiorcy są skłonni zainwestować również w kompetencje pracowników (19,8 proc.) oraz wydatkować na technologie i maszyny (18,8 proc.). Na modernizacje maszyn będzie wydatkować 17,2 proc., a na remonty hal i pomieszczeń 17,5 proc. MŚP najmniej skłonne jest do inwestowania w infrastrukturę telekomunikacyjną w ostatnim kwartale – tylko 4,8 proc. badanych zamierza ponieść wydatki związane z tym obszarem. Równie ostrożnie chce inwestować small biznes w wyposażenie firm, w tym w meble – 6,7 proc. Przedsiębiorcy wstrzymują się też przed zakupami nieruchomości (8,2 proc.) oraz wydatkami na Internet, e-sklepy, telefonie internetową (8,7 proc.). Bez wątpienia częściowo przynajmniej za skłonność zakupową w ostatnim kwartale odpowiada chęć poszerzenia kosztów firmy, celem odprowadzenia niższej (bo przecież podwójnej) transzy podatku.
Znacząco jednak spadł odsetek firm planujących zatrudnianie – obecnie tylko 8,2 proc. firm sektora MŚP chce zatrudnić nowych pracowników, natomiast kwartał wcześniej takich firm było 14,2 proc.
Izabella Młynarczyk, Instytut Keralla Research
Wśród przedsiębiorstw w Polsce ok. 99 proc. to firmy mikro (zatrudniające do 9 osób) i małe (od 10 do 49), a ok. 0,8 proc. to przedsiębiorstwa średnie (zatrudniające od 50 do 249 osób). Pozostałe to firmy duże. Według najnowszych danych prezentowanych przez GUS oraz ZUS w Polsce działa aktywnie 2,1 mln firm. Podmiotów mikro, w których występuje tylko jeden płatnik składki ubezpieczeniowej (właściciel) jest w Polsce, aż 1,3 mln. Podmiotów, które płacą za więcej, niż jedną osobę mamy 856 tys.
Informacje o badaniu
Badanie sektora MŚP prowadzone jest co kwartał na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie N=600 sektora MŚP, w badaniu ujęte są także firmy mikro zatrudniające do 9 osób. Firmy do badania losowane z bazy danych GUS (rejestr REGON) oraz branżowych zestawień bazodanowych. Błąd pomiaru +-4 proc., poziom ufności 95 proc. Dzięki cykliczności prowadzonego badania możliwe jest systematyczne śledzenie kierunków zmian w firmach. Firmy dedykujące swoje produkty przedsiębiorstwom MŚP mogą zamawiać w tym badaniu własne pytania na wyłączność.
Przeczytaj także:
Inflacja największym wyzwaniem dla MŚP
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
kondycja MSP, sektor msp, badania msp, małe i średnie przedsiębiorstwa, MSP, nastroje gospodarcze, sytuacja MSP