E-learning a studia tradycyjne
2011-12-03 00:15
Czy studia w trybie e-learning mogą w przyszłości zastąpić studia tradycyjne? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: E-learning: edukacja na odległość
Różnorodność trybów studiowania oferowanych przez polskie uczelnie jest bardzo duża. Studenci mogą wybierać pomiędzy studiami dziennymi, zaocznymi, wieczorowymi. Rozważając, który system studiowania najlepiej odpowiada potrzebom, warto pamiętać o jeszcze jednej, dodatkowej możliwości oferowanej przez niektóre uczelnie, czyli e-learningu. Czym się charakteryzuje ten system kształcenia?Najprościej mówiąc e-learning, to nauczanie z wykorzystaniem Internetu lub wewnętrznej sieci komputerowej, które pozwala na ukończenie kursu lub studiów bez konieczności fizycznej obecności w sali wykładowej. Często jest on łączony z elementami tradycyjnego nauczania, tworząc systemy mieszane. Jednak e-learning nie powinien być traktowany jedynie jako uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania, gdyż w wielu przypadkach może je z powodzeniem zastępować.
Zdalna edukacja wciąż zyskuje na popularności, szczególnie wśród młodzieży, która najszybciej przyswaja sobie wszelkie nowinki technologiczne. Jest to też narzędzie coraz częściej wykorzystywane przez firmy, które przy pomocy sieci prowadzą szkolenia dla pracowników. Przedsiębiorstwa chętnie korzystają z e-learningu, ponieważ pozwala im na spore oszczędności względem tradycyjnych szkoleń koszty podróży, diet, hoteli, etc. E-learning cieszy się dużą popularnością również na uczelniach wyższych, które tworzą własne systemy kształcenia, należy jednak pamiętać, że e-learning e-learningowi nierówny.
Badanie przeprowadzone na zlecenie Polish Open University sprawdza, jakie jest wyobrażenie polskich studentów na temat zdalnego nauczania. W opinii aż 57,7 proc. ankietowanych studia w trybie e-learning mogą w przyszłości zastąpić studia tradycyjne.
fot. mat. prasowe
Czy studia w trybie e-learning mogą w przyszłości zastąpić studia tradycyjne?
Wciąż jednak 42 proc. studentów nie jest w stanie wyobrazić sobie, że e-learning mógłby zastąpić w przyszłości tradycyjny system nauczania.Wybór takiej odpowiedzi może wynikać z braku przekonania o skuteczności rozwiązań e-learningowych, co specjalnie nie dziwi, jeśli przyjrzymy się ogólnej jakości nauczania w polskich szkołach wyższych. Zbyt mało jest jeszcze inicjatyw, które w rzetelny sposób popularyzowałyby taką metodę kształcenia i jednocześnie kontrolowałyby standardy i jakość nauczania w e-lerningu. Pamiętajmy, że na dobry system nauki z wykorzystaniem Internetu, czyli e-learning składa się ogromna ilość pracy nie tylko wykładowców, ale także opieki administracyjnej, organizacyjnej, IT. Tylko odważne i zdeterminowane instytucje mogą rzetelnie podjąć się tego ogromnego wysiłku – mówi prof. Krzysztof Bartosik.
oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl