Marketing dla MSP - segmentacja rynku
2005-02-10 00:03
Przeczytaj także: Strategia marketingowa - najważniejsze elementy
Gdy już znajdziesz segment
Gdy znajdziesz już poszczególne segmenty, pamiętaj o tym, by uświadomić sobie, którzy z przedstawicieli tych grup mogą być potencjalnymi nabywcami twoich produktów.
Potem wyznacz dla każdego z nich optymalną cenę, określ sposób dystrybucji i strategię marketingową. Nie zapominaj o konkurencji – zidentyfikuj jej słabe i mocne strony, abyś wiedział, jak pokierować własnymi działaniami.
Poniżej przedstawiamy przykład określania niszy rynkowej na podstawie segmentacji:
Kilku dyplomowanych anglistów postanowiło założyć szkołę języków obcych w mieście średniej wielkości.
Etapy segmentacji:
I etap
Angliści podzielili rynek na segmenty, biorąc pod uwagę kryterium demograficzne (wiek):
– dzieci w wieku przedszkolnym,
– dzieci w wieku szkolnym (szkoła podstawowa),
– młodzież (uczniowie gimnazjów i szkół średnich),
– studenci,
– dorośli pracujący.
II etap
Następnie opisali poszczególne grupy kursantów, biorąc pod uwagę motywy podejmowania nauki języka angielskiego w szkole językowej, oczekiwane korzyści, nastawienie uczestników do kursu, postrzeganie korzyści.
1. Najmłodsi uczniowie (6–12 lat) posyłani na kurs przez rodziców. W tym przypadku głównym celem jest – poprzez ciekawie prowadzone zajęcia, gry i zabawy – zachęcenie dzieci do nauki języka obcego.
2. Uczniowie, którzy chcą opanować podstawy języka – ich główną motywacją jest poszerzenie lub uzupełnienie wiadomości nabywanych w szkole. Tacy uczniowie preferują nowoczesne formy nauki (z wykorzystaniem multimediów itp.) w połączeniu z konwersacją, poznawaniem nowych słówek.
3. Uczniowie, których celem jest poprawienie znajomości języka – na przykład przygotowujący się do zdawania egzaminów na studia czy planujący zdobyć międzynarodowe certyfikaty językowe. Zależy im na urozmaiconych zajęciach, z dużą ilością konwersacji i zadaniami gramatycznymi potrzebnymi do rozwiązywania testów egzaminacyjnych.
4. Grupa osób pracujących, dla których motywacją jest podniesienie kwalifikacji zawodowych. Często są to pracownicy banków lub innych przedsiębiorstw, którzy chcą uczęszczać na kursy Business English, zależy im na przyspieszonym tempie kursu i na szybkich efektach.
III etap
Angliści zanalizowali istniejące na rynku szkoły językowe, biorąc pod uwagę metody ich pracy. Z tych analiz wynika, że szkoły zaspokajają zapotrzebowanie na naukę języka angielskiego we wszystkich wyodrębnionych segmentach rynku, ze szczególnym uwzględnieniem starszych uczniów, przystępujących do egzaminów międzynarodowych i chcących uczyć się Business English.
IV etap
Grupa nauczycieli opracowała innowacyjną metodę nauki języka, która szczególnie u młodszych dzieci daje doskonałe efekty i jest dobrym wstępem do oswojenia się z językiem.
Ponieważ żadna obecna na rynku szkoła nie koncentruje się na najmłodszych uczniach, angliści postanowili wykorzystać tę niszę rynkową i skupić swą uwagę wyłącznie na grupie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
fot. mat. prasowe
Bratumiła Pawłowska jest pracownikiem wydawnictwa BL Info Polska i zajmuje się tłumaczeniem oraz pisaniem poradników. Pracuje także jako specjalista public relations w jednej z gdańskich fundacji kulturalnych.
Björn Lundén jest założycielem szwedzkiego wydawnictwa Björn Lundén Information AB oraz właścicielem BL Info Polska Sp. z o.o. Napisał wiele książek na temat zarządzania i przedsiębiorczości. Jest często zapraszany z odczytami na kursy i konferencje poświęcone rozwojowi przedsiębiorczości.
oprac. : B. Pawłowska, B. Lundén / BL Info Polska