Świąteczne przygotowania Polaków
2011-12-11 00:15
Przeczytaj także: Świąteczne zakupy online aż do stycznia
Firma UPS, lider w dziedzinie logistyki, przygotowujący się specjalnie do świątecznego szczytu paczkowego każdego roku, postanowiła zbadać temat świątecznych prezentów wśród Polaków. Dlaczego? „Diagnoza zmieniających się tendencji, pomaga nam określić kierunki rozwoju, szczególnie w kontekście tegorocznego i przyszłych przedświątecznych szczytów paczkowych. Jest to dla nas czas najbardziej wytężonej pracy. W sezonie bożonarodzeniowym liczba wysyłanych przesyłek rośnie o ok. 60%. Uzyskane rezultaty badań pozwalają nam poznać zwyczaje konsumenckie oraz preferencje i oczekiwania w stosunku do firm kurierskich. Dzięki temu, z każdym kolejnym rokiem możemy odpowiadać na potrzeby konsumentów” – powiedział Grzegorz Urban, dyrektor marketingu UPS Polska.Wyniki badania UPS potwierdzają, że kupno świątecznych prezentów coraz częściej przenosi się do świata wirtualnego. Obecnie, niemal 25% badanych unika przedświątecznej gorączki i kolejek nabywając prezenty w sieci. Pięć lat temu odsetek deklarujących dokonywanie zakupów w Internecie wynosił zaledwie 3,71%.
Prawie połowa Polaków nadal odkłada zakupy na ostatnią chwilę. Co drugi respondent (50,01%) świąteczne upominki kupuje w okresie dwóch tygodni przed świętami lub zostawia ten obowiązek na kilka dni przed Wigilią. Nieco ponad 23% ankietowanych zamiast wręczyć prezenty osobiście, wysyła je, zwlekając z tym także do ostatniej chwili. Spośród tych respondentów, którzy wysyłają świąteczne upominki, dwie trzecie (niemal 67%) wysyła je w okresie dwóch tygodni przed świętami lub nawet w dzień Wigilii.
Uzyskane wyniki są zgodne z trendami globalnymi. Firma UPS przewiduje, że w roku bieżącym, tylko w ostatnim tygodniu przed świętami, dostarczy ponad 120 milionów przesyłek na całym świecie. Oznacza to wzrost o ponad 6% w porównaniu do ubiegłorocznego szczytu paczkowego, kiedy firma dostarczyła 113 milionów paczek. Wzrost ten odzwierciedla najnowszy trend odkładania zakupów w sieci na ostatnią chwilę przed świętami.
Podczas, gdy zdecydowana większość Polaków nadal dostarcza prezenty osobiście, na przestrzeni ostatnich 5 lat wzrosła liczba osób je wysyłających. Spośród wielu możliwości dostarczenia, największy wzrost zauważalny jest w odniesieniu do opcji wysyłki upominków za pośrednictwem kuriera.
Co jest istotne dla osób wysyłających prezenty? Powołując się na badanie UPS można wywnioskować, że terminowość. Dla 72,8% Polaków to najważniejszy czynnik jeśli chodzi o dostarczanie prezentów. Inne wymienione przez respondentów priorytety to atrakcyjna cena (29,6%) i dostarczenie przesyłki w nienaruszonym stanie (18,9%).
Świąteczny poradnik UPS
- Zamawianie towarów z odpowiednim wyprzedzeniem umożliwia spokojne oczekiwanie na dostawę oraz daje czas na ewentualną wymianę. Zamówienie złożone 2 tygodnie przed świętami daje dużą szansę na uniknięcie stresujących sytuacji.
- Wybór sprawdzonego sprzedawcy, oferującego różne opcje wysyłki, pozwoli na wybór najszybszej i najpewniejszej metody przesłania. Wysyłka kurierska umożliwia monitoring statusu zamówienia, zapewnia łatwe jego zlokalizowanie oraz pozwala przewidzieć termin doręczenia paczki.
- Wybór sprawdzonej firmy kurierskiej pozwala mieć pewność, że przesyłki dotrą bezpiecznie i szybko do adresata.
- Sposób pakowania ma duże znaczenie dla bezpiecznego transportu – pozwala ograniczyć do minimum możliwość uszkodzenia przesyłki. Specjalnie dla swoich klientów, UPS uruchomił poradnik dostępny na stronie www.ups.com w zakładce Wsparcie. UPS Doradca ds. Pakowania pomaga prawidłowo zapakować różne rodzaje przedmiotów.
- Podanie kompletnych danych adresata i prawidłowe wypełnienie listu przewozowego zapewnia sprawną dostawę. Kupujący zawsze powinien podawać pełne dane adresata przesyłki, a sprzedający powinien upewnić się, że właściwie zaadresował paczkę przy nadaniu. Bardzo ważny jest kod pocztowy oraz numer telefonu, który pozwala kurierowi na kontakt z odbiorcą, w razie jego nieobecności, czy problemów z dostawą. Zamówienie kuriera przez stronę internetową daje pewność, że dane przesyłki będą kompletne.
- Miejsce odbioru przesyłki należy starannie przemyśleć. Podając adres, na który mamy dostać przesyłkę powinniśmy się zastanowić, czy będziemy mogli ją pod nim odebrać. Firmy kurierskie pracują zazwyczaj w godzinach 9-17. Często podanie adresu do miejsca pracy zamiast do domu pozwala odebrać przesyłkę odpowiednio wcześniej.
Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzone przez Instytut Badań Opinii Homo Homini. Metoda badawcza: Standaryzowane wywiady kwestionariuszowe, realizowane technice CATI- wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo. Jednostka badania: populacja dorosłych mieszkańców Polski, którzy w dniu badania ukończyli 18 rok życia. Dobrana próba odzwierciedla cechy socjogeograficzne populacji ogólnej (dane wg. GUS) płeć , wiek, wykształcenie w podziale na regiony zamieszkania jednostek. Próba badawcza: badanie zrealizowane na reprezentatywnej grupie respondentów n=1000. Miejsce i czas badania: Badanie ogólnopolskie; listopad 2011
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl