Inflacja XI 2011
2011-12-14 12:08
Przeczytaj także: Inflacja X 2011
Ceny towarów i usług w zakresie transportu były wyższe niż w poprzednim miesiącu o 1,5%. W następstwie wyprzedaży modeli z roku 2011 oraz promocji, samochody osobowe sprzedawano po cenach o 0,6% niższych niż w październiku br. Odnotowano natomiast dalszą podwyżkę cen paliw do prywatnych środków transportu (o 3,2%, w tym oleju napędowego – o 5,1%, benzyn silnikowych – o 2,8%, a gazu ciekłego – o 1,5%).
Opłaty związane z łącznością obniżyły się w listopadzie br. o 0,3%. Niższe niż przed miesiącem były opłaty za usługi telekomunikacyjne (o 0,3%). W tej samej skali potaniał sprzęt telekomunikacyjny.
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w listopadzie br. wzrosły przeciętnie o 0,1%. Podrożał sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,5%). Więcej niż w październiku br. konsumenci płacili także za usługi w zakresie rekreacji i kultury (o 0,3%). Odnotowano natomiast dalsze obniżki cen w zakresie turystyki zorganizowanej (o 1,0%), w tym za granicą – o 1,5%, a w kraju – o 0,7%.
W listopadzie br. opłaty dotyczące edukacji wzrosły o 0,1%.
Ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż w październiku br. o 0,1%. Opłaty za żywienie u osób prywatnych podniesiono o 0,6%.
Spośród innych towarów i usług, w listopadzie br. odnotowano wzrost cen usług świadczonych w salonach fryzjerskich, kosmetycznych i zakładach pielęgnacyjnych (o 0,2%). Mniej niż w październiku br. należało natomiast zapłacić za wyroby kosmetyczne i perfumeryjne (o 0,1%). Odnotowano także spadek cen w zakresie ubezpieczeń (przeciętnie o 0,1%, w tym ubezpieczeń związanych z transportem – o 0,3%, przy wzroście cen ubezpieczeń związanych z mieszkaniem i zdrowiem – po 0,2% ).
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 4,8% (wobec wzrostu o 4,3% w październiku br.) i znajdował się powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5%). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały podwyżki opłat związanych z mieszkaniem (o 6,1%), wzrost cen żywności (o 4,5%), a także towarów i usług w zakresie transportu (o 11,0%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 1,57 pkt proc. i po 0,99 pkt proc. Spadek cen odzieży i obuwia (o 1,6%) obniżył wskaźnik w tym okresie o 0,08 pkt proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
![Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację [© Voyagerix - Fotolia.com] Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wydatki-Polakow/Pandemia-hamuje-konsumpcje-i-rozpedza-inflacje-238985-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl