Przeczytaj także: Telepraca: korzyści i problemy
Ponad połowa badanych (51%) uważa, że praca zdalna może być efektywna. Zdalna praca jest również ważnym czynnikiem przy wyborze docelowego miejsca pracy. Potrzeba mobilności i elastyczności w zakresie dostępu do informacji firmowych jest tak duża, że prawie połowa osób (41%) stwierdziła, że jest skłonna poszukać i w przyszłości zmienić pracę jeżeli firma nie będzie chciała zdecydować się na opcję pracy zdalnej. Ponadto 26% badanych uważa, że nie zgodziłoby się pracować w firmie, która nie docenia korzyści wynikających z pracy zdalnej. Respondenci podkreślają jednak, że zdarzają się wypadki kiedy obecność w biurze jest konieczna. Chodzi tutaj przede wszystkim o spotkania biznesowe.Kobiety znacznie częściej (15% w stosunku do 8 % mężczyzn) twierdziły, że są bardziej produktywne, kiedy pracują z domu. Natomiast więcej mężczyzn (10% do 2% kobiet) podkreślało, że efektywna i wydajna praca jest możliwa tylko w biurze. Oznacza to, że kobiety wydają się być większymi zwolenniczkami pracy zdalnej, rzadziej niż mężczyźni uznają fizyczną obecność w biurze jako warunek efektywnej pracy.
Blisko ¾ badanych posiada dostęp do sieci korporacyjnej w innym miejscu niż praca. Kolejne 14,2% osób ma nadzieję, że taki dostęp uzyska w przyszłości. Najczęściej wymienianą przeszkodą w dostępie do zdalnej pracy są odgórne zarządzenia obowiązujące w przedsiębiorstwach (47%) oraz stanowisko szefostwa (41%). W przypadku urządzeń na jakich pracownicy chcieliby uzyskać dostęp do firmowych sieci, aplikacji i informacji w dowolnym miejscu i czasie najczęściej wymieniane są osobiste urządzenia mobilne (60 % badanych). Związane jest to ze wzrostem popularności tabletów i smartfonów, które bardzo ułatwiają pracę zdalną.
Badanie również wykazało, że pracownicy zwracają uwagę na bezpieczeństwo firmowych danych. Aż 72% badanych nie pozwala korzystać z swojego służbowego komputera bez nadzoru. Natomiast blisko 1/3 respondentów zauważa gdy ktoś podsłuchuje ich służbowe rozmowy telefoniczne. Tyle samo zwraca uwagę gdy ktoś patrzy na ekrany ich komputerów.
„Pokolenie Internetu”, które obecnie wkracza na rynek pracy, ma silny wpływ na wewnętrzne zmiany przedsiębiorstw. Młodzi konsumenci korzystają na co dzień z rozwiązań mobilnych i najchętniej chcieliby przenieść ten typ komunikacji i współpracy na obszar pracy zawodowej.. Również ewolucja naszego trybu życia i sposób prowadzenia współczesnego biznesu w dużym stopniu oddziałuje na zmiany organizacyjne wewnątrz przedsiębiorstw. Obecnie, praca to już dla nas nie synonim miejsca a wykonywana czynność. Skuteczne wprowadzenie zdalnej pracy w przedsiębiorstwach wymaga od nich gruntownej zmiany organizacyjnej wyliczając m.in. zmiany w ocenie pracowników (zarządzanie przez cele), sposobie zarządzania i kulturze danej organizacji. Strategiczne znaczenie zyskuje sieć będąca platformą telekomunikacyjną, która pozwala na wdrożenie zdalnych rozwiązań, zapewnia poprawę wydajności oraz poziomu bezpieczeństwa środowiska pracy” - mówi Paula Wąsowska, Cisco.
„Nasze badanie potwierdziło, że technologia do pracy zdalnej już jest, nowe pokolenia na rynku pracy są zorientowane na osiąganie rezultatu i doskonale rozumieją, że praca to coś, co się robi, a nie miejsce, do którego się idzie. System pracy 9-17 przestaje się sprawdzać. Zaczyna to mieć kluczowe znaczenie dla firm, które starają się pozyskać utalentowanych pracowników. Pozostaje mieć nadzieję, że pracodawcy w końcu to zrozumieją” - dodaje Aleksandra Klonowska-Szałek, Pracujflexi.pl.
Informacje o badaniu
W niereprezentatywnym badaniu przeprowadzonym wspólnie przez firmę Cisco i portal pracujflexi.pl wzięło udział 120 internautów. Największą grupę respondentów stanowiły osoby w wieku 25-35 lat (64%).

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl