Rynek spożywczy w Polsce 2012-2014
2011-12-24 00:20
Przeczytaj także: Ograniczenia marż obniżą ceny żywności?
Po umiarkowanym wzroście rynku w 2010 r., który PMR szacuje na niespełna 3%, w bieżącym roku nastąpiła niewielka poprawa. Jednakże do 3,7% wzrostu wartości rynku spożywczego w największym stopniu przyczyniły się znacznie wyższe niż przed rokiem ceny. Konsumenci nadal trzymali w ryzach zakupy spożywcze i bardzo racjonalnie dysponowali swoim budżetem. Coraz więcej wydają na zakupy w dyskontach oraz na marki własne detalistów. Jednak jak wynika z naszych badań, w swoich wyborach klienci kierują się nie tylko ceną, a przede wszystkim jakością artykułów spożywczych – komentuje Dominika Kubacka, analityk firmy PMR i autor raportu.Relatywnie niski poziom koncentracji handlu spożywczego, w porównaniu do bardziej rozwiniętych rynków europejskich, wyzwala i umożliwia dalsze zmiany w sektorze. Największe grupy handlowe na polskim rynku kontynuują proces przejęć. Niedawno do polskich graczy dołączył kolejny inwestor z zagranicy. Do przejęcia regionalnej sieci supermarketów Aldik litewskiej grupie Maxima brakuje już tylko zgody UOKiK. Pojawiają się nowe koncepcje w handlu, nowe formaty sklepów, podformaty, nowe sieci, zwłaszcza partnerskie. Detaliści coraz szerzej udostępniają swoją ofertę w internecie.
W 2011 roku do grona handlujących online dołączył Auchan, a niedługo startuje sklep Tesco. Rośnie sprzedaż i zasięg już działających e-sklepów, pomimo że jak pokazują najnowsze badania PMR Research, tylko 5% robiących zakupy w sieci nabywa tą drogą żywność. Nowi gracze, przywiązujący dużą wagę do utrzymywania niskich cen, powinni przyspieszyć rozwój spożywczego handlu online.
Dyskonty i supermarkety rosną w siłę
Umacnia się segment handlu nowoczesnego dużego formatu. Hipermarkety, supermarkety oraz sklepy dyskontowe kontrolują już 40% rynku spożywczego, wobec zaledwie 30% pięć lat temu. Małe sklepy starają się utrzymać swój biznes, między innymi dołączając do jednego z wielu dostępnych w Polsce projektów zrzeszających drobnych detalistów, w tym sieci sklepów powstających z inicjatywy dystrybutorów. Trzy najliczniejsze sieci spożywcze na polskim rynku, abc, Lewiatan i Żabka, działają właśnie w oparciu o systemy typu franczyzowego.
fot. mat. prasowe
Nazwy sklepów, w których najczęściej robi Pan(i) zakupy
Nazwy sklepów, w których najczęściej robi Pan(i) zakupy
Obecnie, jak szacuje PMR, na jeden hipermarket przypada mniej niż 95 tysięcy Polaków, na przeciętny supermarket poniżej 10 tysięcy osób, a niecałe 15 tys. na dyskont. Liczba sklepów dużego formatu na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie wzrosła i na koniec tego roku na milion mieszkańców będzie przypadało niemal 11 hipermarketów, ponad 100 supermarketów i prawie 70 sklepów dyskontowych.
fot. mat. prasowe
Liczba sklepów na milion mieszkańców
Liczba sklepów na milion mieszkańców
Karty w spożywczym handlu detalicznym rozdają nadal ci sami gracze. Dziesięć największych sieci detalicznych obejmuje już trzecią część rynku. Biedronka, umacniająca się na pozycji lidera detalicznego handlu spożywczego jest bliska opanowania 10% rynku.
Przeprowadzone w 2011 roku przez PMR Research badania potwierdzają popularność kluczowych sieci. Liderem zestawienia jest Biedronka, do której najczęściej wybiera się na zakupy spożywcze blisko połowa badanych. Sieci Tesco, Carrefour i Lidl to sklepy, które wybiera mniej więcej co czwarty respondent. Pierwsza polska sieć w rankingu, Polomarket, zajęła 8 pozycję, a poza pierwszą dziesiątką znalazły się polskie sieci małych i średnich sklepów franczyzowych.
![Parki handlowe to 3/4 realizowanych na rynku inwestycji [© radesigns z Pixabay] Parki handlowe to 3/4 realizowanych na rynku inwestycji](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/galerie-handlowe/Parki-handlowe-to-3-4-realizowanych-na-rynku-inwestycji-264902-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl