Polacy a zakupy świąteczne
2011-12-20 10:37
Świąteczne promocje a reklamacje © fot. mat. prasowe
Aż 75 proc. konsumentów po świąteczne produkty spożywcze wybiera się z listą zakupów. Co czwarty z nas szuka okazji i promocji kupując prezenty dla najbliższych. Niestety, nadal 37 proc. badanych jest błędnie przekonanych, że sklep ma obowiązek przyjąć nietrafiony prezent - to wnioski z najnowszej analizy przeprowadzonej podczas świątecznych zakupów dla UOKiK.
Przeczytaj także: Zakupy świąteczne za oszczędności
Urząd regularnie zleca badania świadomości i postaw konsumenckich. Tym razem TNS OBOP zbadał dla UOKiK zachowania konsumenckie w okresie przedświątecznym.Najnowsze badania pokazują, że Polacy z reguły planują świąteczne zakupy – przede wszystkim produktów spożywczych - 92 proc. oraz prezentów i ozdób świątecznych - 86 proc. Często przed udaniem się do sklepu przygotowujemy listę zakupów. 75 proc. z nas robi spis produktów spożywczych, a 60 proc. prezentów i dekoracji.
fot. mat. prasowe
Świąteczne promocje a reklamacje
Lubimy okazje i obniżki, dlatego w tym roku nie brakuje osób – 24 proc., które zamierzając nabyć produkt szukają okazji, aby kupić go w promocji. Połowa ankietowanych deklaruje, że kupuje produkty niezależnie od tego czy są objęte obniżką. 13 proc. respondentów przyznało się do kupienia promocyjnych produktów, chociaż wcześniej tego nie planowali, a tylko 6 proc. ankietowanych twierdzi, że wcale nie korzysta z promocji świątecznych.
fot. mat. prasowe
Nietrafione prezenty
Natomiast w przypadku nietrafionych zakupów, podobnie jak w latach ubiegłych, badani respondenci przyznali sobie więcej praw niż przewidują przepisy. Na pytanie ankieterów - czy sklep ma obowiązek przyjąć towar, który okazał się nietrafionym prezentem – w tym roku aż 37 proc. badanych błędnie przyznało sobie taki przywilej. Zgodnie z prawem zwrotu produktu można dokonać tylko jeśli sprzedawca się na to zgadza, np. poinformował wcześniej kupującego o takiej możliwości.
Przeczytaj także:
Podatki: lepsza karta przedpłacona niż bon towarowy
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zwyczaje zakupowe, badanie konsumentów, Polacy, zakupy świąteczne, prezenty świąteczne