Sector ICT przed wyzwaniami
2011-12-25 00:05
Polski sektor ICT jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków technologii teleinformatycznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej - podaje Frost & Sullivan.
Przeczytaj także: Sektor ICT w krajach Trójmorza rośnie w siłę. Co dalej?
Sector ICT musi obecnie stawić czoło wielu wyzwaniom. Uczestnicy rynku dostosowują swoje strategie do panujących trendów, z których najważniejsze to nasycenie tradycyjnych rynków, rosnąca konkurencja oraz upowszechnienie i standaryzacja podstawowych produktów i usług.Według Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, wśród kluczowych strategii, jakie przyjmują gracze na rynku ICT, wyraźnie przoduje chęć do przekształcenia swojej działalności i skoncentrowaniu się na rozwiązaniach inteligentnych. Firmy coraz intensywniej poszukują możliwości dostarczania rozwiązań niezbędnych do strategicznego rozwoju swoich klientów.
Adrian Drozd, główny analityk rynku ICT, stwierdza: „Polski sektor ICT jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków teleinformatycznych w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. Wiodący dostawcy rozwiązań teleinformatycznych – począwszy od Asseco i Comarchu aż po Telekomunikację Polską i Polkomtel – starają się zróżnicować swoją ofertę i dostosować do potrzeb poszczególnych branż. Dla niektórych firm jest to przede wszystkim działanie marketingowe w celu budowania świadomości marki w podstawowych sektorach działalności. Dla innych takie podejście wiąże się z całkowitym przekształceniem struktury korporacyjnej”.
Wszyscy wiodący gracze w poszczególnych branżach analizują, w jaki sposób właściwe inwestycje w teleinformatykę mogą wpłynąć na podniesienie efektywności oraz zwiększanie wydajności łańcucha dostaw, a także zaostrzenie przewagi konkurencyjnej, usprawnienie procesu tworzenia nowych produktów i usług. Ważne jest także, aby zarządzanie klientami i zasobami wewnętrznymi odbywało się w sposób bardziej zintegrowany. Technologie informatyczne są postrzegane jako sprzyjające poprawie zarówno w zakresie kosztów, jak i dochodów.
„Funkcje teleinformatyczne w firmach wychodzą z cienia i coraz częściej stają się przedmiotem zainteresowania kierownictwa” – wyjaśnia Adrian Drozd. – „Obecnie teleinformatyka, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, jest podstawowym czynnikiem branym pod uwagę podczas podejmowania decyzji strategicznych i operacyjnych. Jednak wiele inteligentnych aplikacji, przełomowych innowacji i technologii wspomagających dopiero pojawia się na rynku. Aby uzyskać analizy i wskazówki, jak najlepiej wykorzystać technologie teleinformatyczne, firmy zwracają się do partnerów, a nie dostawców. Zdaniem Frost & Sullivan na rynku dostawców usług teleinformatycznych jest luka: gracze z branży muszą jak naszybciej rozwinąć swoją wiedzę na temat branż i sektorów, co pozwoli im kreować wartość dodaną oferty w taki sposób, w jaki oczekują tego klienci”.
Firma, która chce wykorzystać potencjał danego rynku, musi rozwinąć i wypromować ofertę niosącą unikalne korzyści dla obecnych i potencjalnych odbiorców. Promowanie istniejących produktów czy tworzenie nowych rozwiązań pozwoli na przesunięcie się w górę łańcucha wartości i osiągnięcie pozycji podstawowego gracza w danej branży.
Według niedawno przeprowadzonej analizy Frost & Sullivan 85% firm teleinformatycznych uważa, że strategie związane z rynkiem pionowym są kluczowe dla ich sukcesu. Niemniej jednak 80% firm sądzi również, że nie dysponuje wystarczająco solidną i wszechstronną platformą do badania rynku, aby móc zrozumieć, jak należy właściwie definiować, rozumieć i reagować na pojawiające się na rynku możliwości.
Daniel Shepherd, dyrektor zespołu ICT, Frost & Sullivan, wyjaśnia: „Radzenie sobie z wyzwaniem jest złożoną kwestią – proces przekształcania się firmy w partnera wspierającego rozwój klientów na rozmaitych pionowych rynkach nie jest łatwym zadaniem. Każdy branża posiada swoją własną strukturę, swoje unikalne wymagania i specyficzne kwestie regulacyjne. Co więcej, sektory na poszczególnych rynkach krajowych mogą bardzo się od siebie różnić – stopień konsolidacji rynku, pozycja konkurencyjnych dostawców rozwiązań teleinformatycznych, poziom siły nabywczej klientów oraz lokalne warunki regulacyjne to tylko niektóre czynniki decydujące o złożoności sytuacji, z jaką muszą radzić sobie gracze z branży teleinformatycznej. Z tej właśnie przyczyny uruchomiliśmy nowy program badawczy, skupiający się wyłącznie na dostarczaniu całościowej wiedzy na temat teleinformatyki na rynkach pionowych”.
Nowy program badawczy pt. „Rynki Pionowe” Frost & Sullivan (ang. Vertical Markets). Jest to narzędzie pomagające liderom w branży zrozumieć, na czym powinni opierać swoje strategie defensywne i ofensywne na rynku pionowym. Program Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw (ang. Growth Partnership Service, GPS) pozwala kadrze zarządzającej i zespołom ds. rozwoju przejrzyście sformułować swoje strategie dotyczące rynku pionowego, pomagając im opracowywać i rozwijać produkty i usługi w sposób maksymalnie efektywny. Dla użytkowników końcowych usług teleinformatycznych na kluczowych rynkach pionowych, program ten zapewnia wartościowy wgląd w rynek podażowy oraz oferuje sposoby porównywania strategii w szerszym kontekście branżowym.
Przeczytaj także:
Technologie teleinformatyczne w biznesie
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
branża teleinformatyczna, rynek teleinformatyczny, technologie teleinformatyczne