Rząd, politycy i administracja nie tworzą dobrych warunków dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, co jest szczególnie ważne w okresie spowolnienia gospodarczego i wysokiego poziomu niepewności na rynkach zagranicznych. Podniesienie składki rentowej wpłynie negatywnie na ich funkcjonowanie - wynika z badania przeprowadzonego wśród małych i średnich firm, przez PKPP Lewiatan.
Przeczytaj także:
Sektor MSP docenia leasing
Ocena wpływu regulacji podatkowych na możliwości rozwoju firmy i jej sytuację ekonomiczną
Ocena wpływu regulacji podatkowych na możliwości rozwoju firmy i jej sytuację ekonomiczną
Kliknij, aby przejść do galerii (4)
„Przedsiębiorcy czekają na kolejny pakiet zmian, który ułatwi działalność gospodarczą. Redukcja ogromnych kosztów administracyjnych prowadzenia firm, rzędu 70 mld zł rocznie, przyniosłaby korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i budżetowi” – mówi Henryka Bochniarz, prezydent PKPP Lewiatan.
System podatkowy jest ciągle nieprzyjazny, regulacje dotyczące zatrudnienia nie sprzyjają wzrostowi liczby osób pracujących, a regulacje branżowe stanowią dodatkowy problem, z którym małym firmom jest znacznie trudniej sobie poradzić niż firmom większym.
Ocena wpływu regulacji dot. zatrudnienia na możliwości rozwoju firmy i jej sytuację ekonomiczną
Ocena wpływu regulacji dot. zatrudnienia na możliwości rozwoju firmy i jej sytuację ekonomiczną
Kliknij, aby przejść do galerii (4)
„ Z badania Lewiatana wynika, że procedury administracyjne są komplikowane, a nie upraszczane, co zwiększa koszty dla przedsiębiorstw. Dostęp do środków unijnych jest ciągle utrudniony i niezbyt dobrze ukierunkowany, a dodatkowo MSP muszą radzić sobie w warunkach dużej szarej strefy, która zaburza konkurencję na rynku. Tym bardziej, że silnie negatywnie działają na możliwości rozwojowe małych i średnich firm czynniki rynkowe (inflacja, kurs złotego, stopy procentowe)” – mówi dr Małgorzata Starczewska, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.
Warunki zewnętrzne, w jakich muszą pracować przedsiębiorstwa, pogarszają się. A czynniki, które w dużej mierze zdecydowały o ich sukcesie w okresie osłabienia gospo-darczego - konserwatyzm w zarządzaniu finansami, niski poziom lewarowania oraz koncentracja na rynku polskim, mogą nie być wystarczające do przetrwania kolejnej fali osłabienia gospodarczego.
W 2008 roku 52 proc. MSP wskazywało na cenę jako czynnik decydujący o ich pozycji konkurencyjnej na rynku, a niespełna 27 proc. na jakość towarów i usług. Tegoroczne badania pokazują zdecydowane odwrócenie priorytetów. Obecnie 43,3 proc. MSP buduje swoją pozycję konkurencyjną w oparciu o jakość produktów i usług, a 15,4 proc. stawia na cenę. Ta zmiana podejścia do działalności gospodarczej, która zapoczątkowana została trzy lata temu okazała się na tyle skuteczna, że nawet w czasie kryzysu 2008-2009 polskie firmy radziły sobie całkiem dobrze na rynkach naszych zewnętrznych partnerów biznesowych – konkurowały właśnie ceną i jakością.