Sektor MSP odczuje podwyższenie składki rentowej
2011-12-22 10:27
Przeczytaj także: Sektor MSP docenia leasing
Z badania PKPP Lewiatan wynika, że prawie 70 proc. MSP uważa, że wysokość pozapłacowych kosztów pracy jest poważną barierą w ich działalności. Pozycjonują one ją na trzecim miejscu wśród barier regulacyjnych (po wysokości VAT i podatku od dochodów z działalności gospodarczej). Tymczasem prawdopodobnie od lutego 2012 r. siła negatywnego wpływu tego czynnika na działalność gospodarczą wzrośnie, bowiem rząd zdecydował o zwiększeniu dochodów do budżetu poprzez podniesienie składki rentowej płaconej przez pracodawców z 4,5 proc. do 6,5 proc. Ma to dać budżetowi państwa w 2012 roku 6-7 mld zł. Oznacza to, że o taką kwotę zwiększą się koszty przedsiębiorstw i zmniejszy się ich zysk (ewentualnie pogłębi strata). To istotne zagrożenie dla działalności firm, szczególnie MSP.
fot. mat. prasowe
Czynniki wpływające na możliwość rozwoju firmy i jej sytuację ekonomiczną
Informacje o badaniu
Badanie zostało przygotowane przez PKPP Lewiatan w ramach projektu „Monitoring kondycji sek¬tora MSP w latach 2010-2012” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Badanie zostało zrealizowane przez Centrum Badania Opinii Społecznej w okresie 15 czerwca – 19 sierpnia 2011 r. Przepro¬wadzone zostało na ogólnopolskiej kwotowej próbie 1501 aktywnych przedsiębiorstw prywatnych. Badane były przedsiębiorstwa zatrudniające od 2 do 249 pracowników, gdzie tytułem prawnym zatrudnienia jest terminowa lub bezterminowa umowa o pracę. W badaniu uwzględniono 9 sekcji PKD: działalność produkcyjna, dostawy wody, gospodarka ściekami i od¬padami oraz działalność związana z rekultywacją, budownictwo, handel hurtowy i detaliczny, transport, gospodarka magazynowa i łączność, działalność związana z zakwaterowaniem, usługami gastronomicznymi, informacja i komunikacja, obsługa nieruchomości, działalność profesjonalna, naukowa i techniczna. Badane były przedsiębiorstwa we wszystkich 16 województwach. Wywiady z respondentami były realizowane metodą wywiadu bezpośredniego (face-to-face) przez ankieterów CBOS.
Do pobrania:
Przeczytaj także:
Oferta banków powinna być zróżnicowana
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl