Polacy a Wigilia firmowa
2011-12-23 14:00
Przeczytaj także: Wigilia firmowa w tym roku z dystansem
Narty, celebryci i team building
Okres Świąteczny dla niektórych firm jest okazją do zorganizowania wyjazdowej imprezy integracyjnej. Pomysłów jest wiele – od zwykłego weekendu w górach z kuligiem i ogniskiem, po wielkie fety, na których największe gwiazdy polskiej estrady grają „do kotleta”. Wyjazdowe imprezy nie cieszą się jednak aż tak dużą popularnością jakby mogło się wydawać. Preferuje je zaledwie co dziesiąty rodak. W dużych firmach prawdopodobnie już przejadły się pracownikom i stąd zainteresowanie nimi dość nikłe, zdarzają się bowiem dość często. Małe firmy, rzadko kiedy są w stanie pozwolić sobie na taki luksus.
Często ze względu właśnie na koniec roku i konieczność wykorzystania aktualnych budżetów, organizuje się w okresie przedświątecznym naprędce wyjazdy szkoleniowe dla pracowników połączone z Wigilijnymi imprezami. Zdaniem wielu trenerów biznesu taka krótkowzroczność firm w planowaniu budżetu szkoleniowego i konieczność wykorzystania go „na szybko” owocuje wyborem kiepskich jakościowo szkoleń i słabych ośrodków. Nic więc dziwnego, że po jednym takim wyjeździe pracownik niechętnie patrzy na kolejne. „Warto pamiętać o tym, że dla wielu pracowników koniec roku bywa bardzo gorący. Trzeba dopiąć wszystkie sprawy i na czysto wejść w nowy okres rozliczeniowy. Wyjazd na dwa dni w grudniu może być z perspektywy pracownika bardzo złym pomysłem.” – wyjaśnia Marek Karczewski, Senior Key Account Manager serwisu Praca.pl
Nie chcę żadnej Wigilii!
Prawie połowa ankietowanych (49%) nie chce imprez Wigilijnych. Dlaczego, skoro w naszym kraju nie borykamy się aż tak mocno z problemem wielowyznaniowości, jak np. Wielka Brytania czy USA?
Powodów może być co najmniej kilka – kiepska atmosfera pracy, która sprawia, że pracownik nie ma ochoty na przebywanie w towarzystwie kolegów czy przełożonego poza czasem zawodowym; zaangażowanie w prywatne sprawy i życie rodzinne oraz związana z tym niechęć do poświęcania czasu na inne wydarzenia czy wreszcie poczucie, że wydane na imprezę pieniądze można było lepiej zainwestować. Z badania przeprowadzonego w tym roku przez amerykański serwis pracy GlassDoor.com wynika, że 72% amerykańskich pracowników wolałoby dostać gotówkę niż uczestniczyć w imprezie firmowej. Czy i w Polsce jest podobnie i stąd wynika niechęć do wigilijnych imprez firmowych? „Jak słusznie zauważył redaktor GlebiaSmaku.pl, Wigilie firmowe stały się niemalże obowiązkowe. Jeśli pracownik czuje się zobligowany do tego, by w takiej akcji uczestniczyć, rodzi się w nim opór.” – wyjaśnia Michał Filipkiewicz z Praca.pl „W świetle naszych badań, firmy w przyszłym roku powinny rozsądniej podejść do tematu firmowej imprezy świątecznej – może warto zapytać pracowników czy chcą w takim przedsięwzięciu uczestniczyć, a jeśli tak, to w jakiej formie.” – dodaje ekspert.
Zwykła ankieta w intranecie czy zebranie danych przez kierownika działu wystarczyłaby do tego, by mieć jasność tego, czy opłaca się inwestować w kolację w restauracji, wyjazd integracyjny, czy może lepiej pozwolić każdemu działowi na zorganizowanie własnej imprezy na terenie firmy. Możliwości jest mnóstwo – ważne, by chcąc poprawić atmosferę w zespole przez firmową imprezę dodatkowo jej nie popsuć.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl