Substytucja usług głosowych w Polsce i UE
2011-12-30 00:15
Przeczytaj także: UKE a rynek telekomunikacyjny 2006-2011
Substytucja cenowaZjawisko substytucji nieodłącznie wiąże się z kosztami ponoszonymi przez użytkowników i generowanymi przychodami. Spadek popularności telefonii stacjonarnej wpływa na zmniejszanie się średniego miesięcznego dochodu z abonenta (ARPU) w 2010 r. dynamika zmian wyniosła ok. 12%. Analogiczny wskaźnik dla operatorów sieci ruchomych w analizowanym okresie wykazywał niewielkie wahania, mimo istotnych obniżek cen połączeń. W ciągu ostatnich pięciu lat APPM spadł aż o 62,2%, w przypadku zaś usług w stałej lokalizacji jedynie o 18,8%.
Występowanie FMS determinowane jest występowaniem różnic w kosztach korzystania z usług substytuowanych i substytucyjnych. Celem przedstawienia tych dysproporcji zestawiono ceny połączeń do krajowych sieci stacjonarnych, sieci komórkowych oraz międzynarodowych w wybranych planach taryfowych.
fot. mat. prasowe
Ceny za minutę połączenia do krajowych sieci stacjonarnych
Ceny za minutę połączenia do krajowych sieci stacjonarnych
fot. mat. prasowe
Ceny za minutę połączenia do krajowych sieci komórkowych
Ceny za minutę połączenia do krajowych sieci komórkowych
fot. mat. prasowe
Ceny za minutę połączenia międzynarodowego do sieci stacjonarnych w krajach UE
Ceny za minutę połączenia międzynarodowego do sieci stacjonarnych w krajach UE
Zasadnicze znaczenie w wolumenie ma jednak ruch kierowany do sieci ruchomych. Różnica między stawką F2M a M2M wynosi aż 0,22 zł. Wpływ na tak dużą dysproporcję ma przede wszystkim atrakcyjna oferta P4 i Cyfrowego Polsatu z niskimi cenami połączeń, jednolitymi dla wszystkich sieci komórkowych.
W przypadku połączeń międzynarodowych występuję duże zróżnicowanie zarówno pomiędzy usługami mobilnymi i stacjonarnymi, jak i między poszczególnymi planami taryfowymi. Abonenci telefonii stacjonarnej wykazują wysoką wrażliwość na zmianę cen przy wzroście kosztów powyżej 10% z usługi zrezygnowałoby aż 52% badanych
fot. mat. prasowe
Powody rezygnacji z usług głosowych
Powody rezygnacji z usług głosowych

oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl