Substytucja usług głosowych w Polsce i UE
2011-12-30 00:15
Przeczytaj także: UKE a rynek telekomunikacyjny 2006-2011
II.Substytucja usług głosowych w krajach Unii Europejskiej
Substytucja linii
Substytucja jest zjawiskiem powszechnie występującym w krajach Unii Europejskiej. Trend ten odzwierciedla wysoka penetracja telefonii komórkowej przekraczająca 100% (wyjątkiem jest Francja) oraz relatywnie niska usługami stacjonarnymi jedynie w 8 państwach jest ona powyżej poziomu 40%.
fot. mat. prasowe
Penetracja usługami głosowymi w 24 krajach Unii Europejskiej w I połowie 2011
Penetracja usługami głosowymi w 24 krajach Unii Europejskiej w I połowie 2011
W UE dominują gospodarstwa domowe z dostępem zarówno do linii stacjonarnej jak i mobilnej (62%), kolejne 27% posiada tylko telefon komórkowy, trzykrotnie mniej zaś korzysta wyłącznie z usług w stałej lokalizacji (9%). Wskaźniki te wykazują duże zróżnicowanie w poszczególnych krajach, we wszystkich jednak penetracja telefonią ruchomą utrzymuje się powyżej poziomu 80%. Odsetek gospodarstw domowych posiadających wyłącznie telefon stacjonarny nie przekracza 10% (wyjątkiem są Niemcy, Hiszpania oraz Francja) i wykazuje ujemną dynamikę zmian. Niewielki wzrost odnotowano w Portugalii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Grecji,
Słowenii, na Cyprze i Malcie.
Spadkowi popularności telefonu stacjonarnego towarzyszy wzrost wykorzystania usług sieci ruchomej, która dla coraz większej liczby gospodarstw domowych stanowi jedyną linię telefoniczną.
Substytucja połączeń
W 2009 r. udział połączeń inicjowanych w sieciach ruchomych przekroczył w Unii Europejskiej poziom 50%.
fot. mat. prasowe
Udział telefonii stacjonarnej i komórkowej w wolumenie ruchu w Unii Europejskiej
Udział telefonii stacjonarnej i komórkowej w wolumenie ruchu w Unii Europejskiej
Podobny jak w Polsce przebieg procesu substytucji FMS ma miejsce w krajach Europy Środkowo – Wschodniej oraz większości państw Europy Zachodniej. Odzwierciedleniem tego jest wysokie nasycenie usługami mobilnymi, struktura wolumenu ruchu oraz wzrost znaczenia połączeń inicjowanych w sieciach komórkowych. Modelowym przykładem jest Finlandia, gdzie FMS skutkuje niemal zupełną marginalizacją usług w stałej lokalizacji. Zarówno penetracja jak i generowany ruch w sieci stacjonarnej należy do jednych z najniższych w Unii Europejskiej, a zasadniczą rolę w komunikacji głosowej odgrywa telefon komórkowy. Odmienna sytuacja ma miejsce w Niemczech, gdzie efekt FMS słabo oddziałuje na rynek usług głosowych, a rozwojowi telefonii komórkowej nie towarzyszy spadek zainteresowania konsumentów tradycyjną linią w stałej lokalizacji.
Informacja o badaniu:
Źródłem danych do opracowania były badania konsumenckie w zakresie usług telekomunikacyjnych. Dla Polski wykorzystano w tym celu raporty przygotowane w grudniu 2010 i 2011 r. przez PBS DGA Sp. z o.o. oraz CBM Indicator Sp. z o.o. na zlecenie UKE. Zawierają one wyniki badań przeprowadzonych na próbie 1600 gospodarstw domowych w Polsce. W odniesieniu do krajów Unii Europejskiej, wykorzystano raport E Communications Household Survey opracowany przez TNS Opinion & Social na zlecenie Dyrekcji Generalnej Społeczeństwo Informacyjne i Media (INFSO) Komisji Europejskiej w lipcu 2011 r. Opiera się on na badaniu ankietowym zrealizowanym w lutym i marcu 2011 r. w 27 krajach członkowskich UE. Próba objęła 26 836 obywateli Unii powyżej15 roku życia.

oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl