Dojazdy do pracy w 2010 roku
2011-12-29 00:13
Przeczytaj także: Rośnie mobilność zawodowa Polaków
2.4. Częstotliwość dojazdów do pracy
Wśród osób dojeżdżających do pracy zdecydowana większość czyni to codziennie – taka prawidłowość występowała we wszystkich obserwowanych latach., tj. w latach 2008-2010.
fot. mat. prasowe
Liczba dojeżdżających do pracy w latach 2008-2010 według częstotliwości dojazdów
Wśród dojeżdżających do pracy w 2010 roku, dojazdy codzienne częściej występują wśród kobiet (88,4%, tj. 4.015 tys.) niż wśród mężczyzn (85,9%, tj. 4.945 tys.).
Podobne proporcje jak w przekroju według płci, jeśli chodzi o częstotliwość dojazdów do pracy, występują wśród dojeżdżających mieszkańców miast – 87,8%, tj. 6.008 tys. dojeżdża codziennie oraz dojeżdżających mieszkańców wsi – odpowiednio 85,5%, tj. 2.952 tys.
Częstotliwość dojazdów do pracy w 2010 roku w przekroju według wieku pracujących pokazuje, iż dla większości grup wiekowych odsetek dojeżdżających codziennie zawiera się w granicach 85% - 90%. Wyjątkiem są skrajne grupy wieku, bowiem wśród najmłodszych pracujących odsetek ten jest niższy i wynosi około 64%, a wśród najstarszych – ok. 76% dla pracujących w wieku 60-64 lata i 56% dla pracujących w wieku 65 lat i więcej. W tych trzech wyżej wymienionych grupach wieku wyższy natomiast niż przeciętnie jest odsetek dojeżdżających do pracy częściej niż raz w tygodniu, ale nie codziennie (ponad 32% wśród dojeżdżających w wieku 15-19 lat, ponad 21% - w wieku 60-64 lat i ponad 36% – w wieku 65 lat i więcej).
Poziom wykształcenia osób dojeżdżających do pracy nie różnicuje w sposób zasadniczy częstotliwości dojazdów do pracy. I tak: odsetek osób dojeżdżających codziennie zawiera się w granicach od 81,9% wśród osób o wykształceniu gimnazjalnym i niższym do 89,8% wśród osób legitymujących się wykształceniem wyższym, natomiast odsetek osób dojeżdżających częściej niż raz w tygodniu, ale nie codziennie zawiera się w granicach od 8,3% wśród osób z wykształceniem wyższym do 14,5% wśród osób o najniższym poziomie wykształcenia.
2.5. Odległość do pracy, czas dojazdu i środek transportu
Dojazdy do pracy są dość zróżnicowane pod względem odległości od miejsca zamieszkania do miejsca pracy. W latach 2008-2010 osoby pracujące zmierzając do pracy najczęściej pokonywały odległość 6-20 kilometrów, a w drugiej kolejności – do 5 km.
fot. mat. prasowe
Odległość do pracy
fot. mat. prasowe
Struktura pracujących w 2010 r. według odległości do pracy oraz płci i miejsca zamieszkania
Większość osób dojeżdżających do pracy na dojazd potrzebowała do 30 minut (ok. 71% dojeżdżających), ponad 22% osób dojeżdżało do pracy od 31 minut do 1 godziny, ponad 5% dojeżdżało 1-2 godzin, a 2% - powyżej 2 godzin. Nieco dłużej dojeżdżali do pracy mężczyźni niż kobiety – 1 godzinę bądź dłużej dojeżdżało ponad 9% mężczyzn i ok. 5% kobiet. Częściej dojazd do pracy zajmował więcej czasu mieszkańcom wsi niż miast.
fot. mat. prasowe
Struktura dojeżdżających do pracy w 2010 r. według czasu dojazdu oraz płci i miejsca zamieszkania
Czas dojazdu do pracy w sposób oczywisty wiąże się z odległością od miejsca zamieszkania do miejsca pracy. W przypadku, gdy odległość ta wynosiła nie więcej niż 5 km, to ponad 98% osób dojeżdżających na tę właśnie odległość pokonywało ją w czasie nie przekraczającym 30 minut. W przypadku dojazdów na odległość 6-20 km, ponad 71% dojeżdżających potrzebowało do 30 minut, a około 28% - od 31 minut do 1 godziny. Dojazdy na odległość 21-50 km, to dla około 66% pokonujących tę odległość konieczność zarezerwowania na dojazd od 1/2 do 1 godziny, natomiast przy dojazdach najdłuższych, tj. na odległość większą niż 50 km należało przewidzieć w większości przypadków, tj. około 58%, od 1 do 2 godzin, a w około 41% przypadków – powyżej 2 godzin.
Osoby dojeżdżające do pracy korzystają z różnorodnych środków transportu: od komunikacji miejskiej, poprzez prywatnych przewoźników, pociągi, samochody osobowe po inne, jak np. motocykle czy rowery. Najczęściej używanym środkiem transportu jest samochód osobowy. Korzysta z niego w charakterze kierowców ponad 55% dojeżdżających do pracy, a w charakterze pasażerów – ok. 9%; w sumie więc 64% dojeżdżających do pracy (6.591 tys.) korzysta z samochodu osobowego. Ten środek transportu dominuje bez względu na odległość z miejsca zamieszkania do miejsca pracy, jak i częstotliwość dojazdów.
Z samochodu osobowego, jako środka transportu do miejsca pracy częściej korzystają mężczyźni niż kobiety, natomiast z komunikacji miejskiej odwrotnie – zdecydowanie częściej korzystają kobiety niż mężczyźni. Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania mieszkańcy wsi częściej dojeżdżają do pracy samochodem osobowym.
fot. mat. prasowe
Struktura dojeżdżających do pracy w 2010 r. według środka transportu oraz płci i miejsca zamieszkani
Poziom wykształcenia osób dojeżdżających do pracy nie różnicuje w sposób zasadniczy częstotliwości dojazdów do pracy. I tak: odsetek osób dojeżdżających codziennie zawiera się w granicach od 81,9% wśród osób o wykształceniu gimnazjalnym i niższym do 89,8% wśród osób legitymujących się wykształceniem wyższym, natomiast odsetek osób dojeżdżających częściej niż raz w tygodniu, ale nie codziennie zawiera się w granicach od 8,3% wśród osób z wykształceniem wyższym do 14,5% wśród osób o najniższym poziomie wykształcenia.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl