Dojazdy do pracy w 2010 roku
2011-12-29 00:13
Przeczytaj także: Rośnie mobilność zawodowa Polaków
2.5. Odległość do pracy, czas dojazdu i środek transportu
Dojazdy do pracy są dość zróżnicowane pod względem odległości od miejsca zamieszkania do miejsca pracy. W latach 2008-2010 osoby pracujące zmierzając do pracy najczęściej pokonywały odległość 6-20 kilometrów, a w drugiej kolejności – do 5 km.
fot. mat. prasowe
Odległość do pracy
W 2010 roku dojeżdżało do pracy na mniejsze odległości, tj. do 5 km, relatywnie więcej kobiet niż mężczyzn oraz relatywnie więcej mieszkańców miast niż wsi, natomiast na odległości powyżej 20 km - odwrotnie, tj. częściej większe odległości pokonują mężczyźni niż kobiety oraz mieszkańcy wsi niż miast.
fot. mat. prasowe
Struktura pracujących w 2010 r. według odległości do pracy oraz płci i miejsca zamieszkania
Większość osób dojeżdżających do pracy na dojazd potrzebowała do 30 minut (ok. 71% dojeżdżających), ponad 22% osób dojeżdżało do pracy od 31 minut do 1 godziny, ponad 5% dojeżdżało 1-2 godzin, a 2% - powyżej 2 godzin. Nieco dłużej dojeżdżali do pracy mężczyźni niż kobiety – 1 godzinę bądź dłużej dojeżdżało ponad 9% mężczyzn i ok. 5% kobiet. Częściej dojazd do pracy zajmował więcej czasu mieszkańcom wsi niż miast.
fot. mat. prasowe
Struktura dojeżdżających do pracy w 2010 r. według czasu dojazdu oraz płci i miejsca zamieszkania
Czas dojazdu do pracy w sposób oczywisty wiąże się z odległością od miejsca zamieszkania do miejsca pracy. W przypadku, gdy odległość ta wynosiła nie więcej niż 5 km, to ponad 98% osób dojeżdżających na tę właśnie odległość pokonywało ją w czasie nie przekraczającym 30 minut. W przypadku dojazdów na odległość 6-20 km, ponad 71% dojeżdżających potrzebowało do 30 minut, a około 28% - od 31 minut do 1 godziny. Dojazdy na odległość 21-50 km, to dla około 66% pokonujących tę odległość konieczność zarezerwowania na dojazd od 1/2 do 1 godziny, natomiast przy dojazdach najdłuższych, tj. na odległość większą niż 50 km należało przewidzieć w większości przypadków, tj. około 58%, od 1 do 2 godzin, a w około 41% przypadków – powyżej 2 godzin.
Osoby dojeżdżające do pracy korzystają z różnorodnych środków transportu: od komunikacji miejskiej, poprzez prywatnych przewoźników, pociągi, samochody osobowe po inne, jak np. motocykle czy rowery. Najczęściej używanym środkiem transportu jest samochód osobowy. Korzysta z niego w charakterze kierowców ponad 55% dojeżdżających do pracy, a w charakterze pasażerów – ok. 9%; w sumie więc 64% dojeżdżających do pracy (6.591 tys.) korzysta z samochodu osobowego. Ten środek transportu dominuje bez względu na odległość z miejsca zamieszkania do miejsca pracy, jak i częstotliwość dojazdów.
Z samochodu osobowego, jako środka transportu do miejsca pracy częściej korzystają mężczyźni niż kobiety, natomiast z komunikacji miejskiej odwrotnie – zdecydowanie częściej korzystają kobiety niż mężczyźni. Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania mieszkańcy wsi częściej dojeżdżają do pracy samochodem osobowym.
fot. mat. prasowe
Struktura dojeżdżających do pracy w 2010 r. według środka transportu oraz płci i miejsca zamieszkani
Analiza stopnia wykorzystywania podczas dojazdów do pracy różnorodnych środków transportu doprowadziła do kilku spostrzeżeń:
- bardzo wysoki jest odsetek korzystających z samochodów osobowych, zwłaszcza na wsi, przy dość niskim korzystaniu z usług przewoźników prywatnych – może to świadczyć o niskiej podaży tych usług przy, jak można przypuszczać, jednak znacznym na nie popycie,
- stosunkowo słabe jest wykorzystywanie komunikacji miejskiej (tylko ponad 1/4 dojeżdżających, a w miastach – ok. 1/3),
- niezwykle niski odsetek korzystających z pociągów – niespełna 2%.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl