Dojazdy do pracy w 2010 roku
2011-12-29 00:13
Przeczytaj także: Rośnie mobilność zawodowa Polaków
3. Podsumowanie
Rozmieszczenie szeroko rozumianej działalności gospodarczej, zarówno produkcyjnej, jak i usługowej, przy nadwyżkach bądź niedoborach siły roboczej na lokalnych rynkach pracy, czy też niedopasowaniach kwalifikacyjnych podaży i popytu na siłę roboczą na tychże rynkach, skutkuje koniecznością dojazdów do pracy, dość często związanych z przekraczaniem granic administracyjnych gminy miejsca zamieszkania osób pracujących.
Z Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności wynika, iż w latach 2008-2010 ponad 99% ludności pracującej miało swoje miejsce pracy na terenie Polski. Spośród pracujących w kraju ponad ¾ miało miejsce pracy na terenie swojej gminy, a około ¼ - poza swoją gminą, czasami na terenie innego województwa.
Podstawowe spostrzeżenia płynące z analizy wyników badania dojazdów do pracy w roku 2010, a także w latach 2008-2009, są następujące:
- liczba pracujących mających miejsce pracy na terenie innego województwa, niż miejsce zamieszkania z roku na rok wzrastała. I tak: w 2008 roku dotyczyło to 298 tys. pracujących, w 2009 roku - 324 tys. pracujących, a w 2010 roku - 339 tys. pracujących,
- w 2010 roku najwięcej osób wyjeżdżało do pracy w innym województwie z województw: małopolskiego - 47 tys. i łódzkiego - 46 tys.; w 2009 i 2008 roku - z tych samych województw, odpowiednio: 2009r. - 42 tys. i 41 tys., 2008 r. – po 46 tys.,
- w omawianych latach najwięcej osób przyjeżdżało do pracy do województwa mazowieckiego: w 2010 r. – 109 tys., w 2009 - 88 tys. i w 2008 r. - 86 tys. oraz do województwa śląskiego: w 2010 r. – 53 tys. oraz w pozostałych obydwu latach po 51 tys.,
- dodatnie saldo przyjazdów i wyjazdów do pracy w 2010 roku miały 3 województwa: mazowieckie, śląskie i dolnośląskie, natomiast w latach 2008-2009 - 5 województw: mazowieckie, śląskie, dolnośląskie, wielkopolskie i pomorskie,
- dojazdy do pracy dotyczyły w omawianych latach przeciętnie 64% pracujących na terenie kraju,
- do pracy dojeżdżało relatywnie więcej mężczyzn niż kobiet a w przypadku miejsca zamieszkania-relatywnie więcej mieszkańców miast niż wsi,
- relatywnie najwięcej dojeżdżających do pracy było wśród pracujących będących w wieku od 20 do 34 lat,
- poziom wykształcenia różnicował strukturę pracujących według dojazdów do pracy w ten sposób, że im wyższy był poziom wykształcenia, tym wyższy był udział dojeżdżających do pracy, a im niższy poziom wykształcenia, tym wyższy udział pracujących w domu (w tym we własnym gospodarstwie rolnym),
- najwyższy udział dojeżdżających do pracy w latach 2008-2010 zanotowano w województwie śląskim (74%-75%), podczas gdy najniższy - w województwie lubelskim (50%-52%),
- dojazdy do pracy najczęściej miały miejsce codziennie – dotyczyło to 87%-88% dojeżdżających,
- dojazdy do pracy były zróżnicowane z punktu widzenia odległości od miejsca zamieszkania do miejsca pracy – dojeżdżający najczęściej pokonywali odległość od 6 do 20 kilometrów,
- dojazdy do pracy najczęściej pochłaniały do 30 minut – tak zadeklarowało ponad 70% dojeżdżających,
- osoby dojeżdżające do pracy korzystały z różnorodnych środków transportu, ale zdecydowanie najczęściej był to samochód osobowy – w charakterze kierowców, jak i pasażerów z tego środka komunikacji korzystało 64% dojeżdżających w 2010 roku, ok. 60% dojeżdżających w 2009 roku i ok. 56% w 2008 roku; należy również zauważyć, iż zaskakująco niskie było korzystanie podczas dojazdów do pracy z pociągów, ale także z komunikacji miejskiej i przewoźników prywatnych,
- w 2010 i 2009 roku podczas dojazdów do pracy 33% dojeżdżających przekraczało granicę gminy miejsca zamieszkania pozostając na terenie swojego województwa, a ponad 2% przekraczało również granicę swojego województwa; w 2008 roku udziały te były dość podobne i wyniosły odpowiednio – ponad 29% i ponad 2%,
- zróżnicowanie kwartalne dojazdów do pracy, tak w 2010 roku, jak i w latach 2008-2009, nie było znaczące, o czym świadczy dość stabilny udział dojeżdżających do pracy w ogólnej liczbie pracujących, który w 2010 roku kształtował się w granicach od 64,2% do 64,7%, w 2009 roku - od 63,2% do 64,3%, a w 2008 roku – od 63,5% do 64,6%.
Badanie dojazdów do pracy jest badaniem o ogromnej wartości, przede wszystkim z punktu widzenia rynku pracy. Wykorzystanie danych BAEL pozwala na charakterystykę zbiorowości dojeżdżających w przekroju według cech demograficznych i społeczno-zawodowych oraz na informacje o częstotliwościach dojazdów, odległościach pokonywanych w drodze do pracy, środkach transportu i czasie potrzebnym na dotarcie do miejsca pracy.
![Polscy pracownicy nie chcą się przeprowadzać Polscy pracownicy nie chcą się przeprowadzać](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-pracy/Polscy-pracownicy-nie-chca-sie-przeprowadzac-91647-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl