Komunikacja wewnętrzna w firmie 2011
2011-12-30 11:05
Przeczytaj także: Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie
Oznacza to, że nie technologia, ale nastawienia ludzi zdecydują o tym, czy w polskich firmach dojdzie do znaczących zmian w kierunku większej otwartości. Natomiast stopień otwartości w komunikacji decydował będzie o tym, czy firmy będą bardziej innowacyjne nie tylko w zakresie nowych produktów, ale również doskonalenia procesów umożliwiających zwiększanie efektywności.
Argumenty za mediami społecznościowymi
- Umożliwiają zmianę kultury organizacyjnej w kierunku otwartości i zaangażowania pracowników (komunikat: „jesteśmy otwarci, możesz być w pełni sobą, twój wkład jest mile widziany”)
- Budują dobry wizerunek kierownictwa i zapewniają jego łączność z ludźmi (wiedza na temat opinii i nastrojów pracowników)
- Pozwalają burzyć silosy (pionów, działów), w których funkcjonują pracownicy (znajomość i łączność między pracownikami)
- Stwarzają nowe możliwości innowacji (swobodny przepływ wiedzy i doświadczeń, łatwość testowania nowych idei)
- Zwiększają atrakcyjność firmy jako pracodawcy w oczach młodego pokolenia pracowników (firma jest otwarta, można w niej korzystać z narzędzi komunikacji, do których jest się przyzwyczajonym poza firmą)
Argumenty przeciw mediom społecznościowym
- Sprzyjają koncentracji osób odpowiedzialnych za komunikację na narzędziach (kolejny gadżet udający, że rozwiąże problemy komunikacyjne)
- Pewniejsze efekty przynosi doskonalenie obecnych w firmie narzędzi (szczególnie komunikacji kierowniczej) niż wdrażanie kolejnych
- Przyczyniają się do zwiększenia przeładowania informacyjnego pracowników
- Prowadzą do koncentracji pracowników na narzędziach elektronicznych zmniejszając kontakt bezpośredni między pracownikami
- Sprzyjają koncentracji na potrzebach nadawcy, a nie odbiorcy
Pytania, które warto zadać sobie rozważając wprowadzenie mediów społecznościowych do komunikacji wewnętrznej w firmie:
- Czy pracownicy są rozproszeni lub jest ich tak dużo, że powinniśmy rozwijać komunikację elektroniczną?
- Czy większość pracowników pracuje przy komputerze?
- Czy pracownicy są oswojeni z Internetem?
- Jak kultura naszej firmy (rzeczywista, nie deklarowana) przyjmuje otwarte wyrażanie opinii?
- Jakie cele chcemy osiągnąć?
- Czy narzędzia, które już posiadamy, nie umożliwiają osiągnięcia tych celów?
- Czy prezes naszej firmy byłby gotowy pisać blog?
- Czy jestem gotowy / gotowa pisać swój blog?
Przeczytaj także:
Olimp Laboratories ukarany za kryptoreklamę w mediach społecznościowych
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
komunikacja wewnętrzna, komunikacja w firmie, komunikacja w pracy, media społecznościowe