Spam w XI 2011 r.
2011-12-29 12:24
Przeczytaj także: Spam w X 2011 r.
Phishing
Odsetek wiadomości phishingowych w całym ruchu pocztowym zwiększył dwukrotnie w porównaniu z październikiem i wynosił średnio 0,02%.
fot. mat. prasowe
10 organizacji najczęściej atakowanych przez phisherów
Ranking 10 organizacji najczęściej atakowanych przez phisherów zawierał sporo zmian w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Dużą niespodzianką był awans Habbo na drugie miejsce – w październiku serwis ten całkowicie wypadł z pierwszej 10. Udział ataków na ten portal społecznościowy zwiększył się dziesięciokrotnie. Z kolei liczba ataków na Facebooka wzrosła nieznacznie, dzięki czemu portal ten uplasował się na 4 miejscu.
Wśród 10 najpopularniejszych celów nie znalazła się żadna gra online.
Jednocześnie, na celowniku phisherów pozostały organizacje bankowe – połowę rankingu Top10 stanowiły banki.
Co ciekawe, koniec roku charakteryzował się intensyfikacją ataków na IRS (urząd skarbowy), co może mieć związek z terminem składania rocznych zeznań podatkowych w Stanach Zjednoczonych.
Spam według kategorii
fot. mat. prasowe
Spam według kategorii
Trzy najpopularniejsze kategorie anglojęzycznego spamu nie odnotowały żadnych zmian. Na szczycie utrzymały się oszukańcze wiadomości e-mail. Udział spamu finansowego – drugie miejsce w rankingu – zwiększył się o 4 punkty procentowe.
Kategorie te zawdzięczają swoją popularność kryzysowi finansowemu oraz nadchodzącym świętom. W takim okresie szczególnie dotkliwie odczuwamy problemy finansowe, co skrupulatnie wykorzystują spamerzy, oferując szybkie pożyczki i udział w podejrzanych programach obiecujących szybkie wzbogacenie się.
Na trzecim miejscu w rankingu znajduje się kategoria “Inne towary i usługi”. Lwia część wiadomości z tej kategorii jest związana ze Świętami Bożego Narodzenia. W sumie, odsetek wiadomości e-mail wykorzystujących temat Świąt i Nowego Roku stanowił 3-3,5% całego ruchu spamowego.
Wnioski
W listopadzie rozkład wysyłek spamowych oraz udziału procentowego szkodliwego oprogramowania wykrytego w wiadomościach e-mail nie zawierał znaczących zmian w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Obecnie, uwaga phisherów jest skierowana w równym stopniu na prawdziwe i wirtualne pieniądze, które próbują wyłudzić od użytkowników. Powrót Habbo do grona 10 najpopularniejszych celów ataków phishingowych oznacza, że środowisko wirtualne znów staje się atrakcyjne dla phisherów.
W grudniu na ruch spamowy z pewnością będzie miała wpływ gorączka świąteczna: wzrośnie liczba wiadomości e-mail oferujących wyjazdy i imprezy świąteczne. Kategoria „Inne towary i usługi” będzie obejmowała różne oferty prezentów. Spodziewamy się również wzrostu liczby oszukańczych wiadomości. Do końca grudnia oraz w czasie przerwy noworocznej w Rosji z pewnością odnotujemy tradycyjny spadek aktywności spamerów. Wysyłki spamowe w tym okresie będą zawierały spam partnerski ze szkodliwymi załącznikami oraz reklamami Viagry.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl