Świąteczne zakupy online aż do stycznia
2012-01-02 00:05
Przeczytaj także: Branża e-commerce a Gwiazdka 2013
- Ten rok najprawdopodobniej przejdzie do historii e-commerce jako rekordowy. Nie dość, że ponad 65 proc. internautów deklarowało w tym roku zakup choć części prezentów w sieci, to wbrew zapowiedziom kryzysu, dynamika zakupów nie zmalała. Ponadto coraz więcej przedsiębiorców sprzedaje w sieci – podsumowuje Justyna Gawrońska z Akademii Allegro, prowadzącej projekty edukacyjne w dziedzinie e-commerce.O ile w okresie świątecznym na przełomie lat 2010/2011 na Allegro miesięcznie wystawiano ponad 45 mln przedmiotów, tak rok wcześniej liczba ta oscylowała wokół 34-35 mln. Jak będzie teraz?
Styczeń w e-handlu lepszy niż grudzień
Świąteczny boom nie kończy się na wręczeniu prezentów po wigilijnej kolacji. O dziwo, zaraz po świętach, liczba przedmiotów wystawianych na Allegro wzrasta – w ubiegłym roku statystyki poszły w górę z 45,5 mln w grudniu do 46,7 mln w styczniu. A liczba ta i tak była wyższa o 5,8 mln w porównaniu do średniej z przeciętnego miesiąca.
Nie był to jednak ewenement, gdyż na przełomie roku 2009/2010 na Allegro zanotowano podobny wzrost. – Również w styczniu 2010 roku Sprzedający wystawili o 1,6 mln przedmiotów więcej niż w grudniu. Ta tendencja może wskazywać na to, że świąteczny boom w pierwszej fazie dotyczy kupowania prezentów dla bliskich, natomiast po wigilii sklepy internetowe organizują wyprzedaże, a indywidualni Sprzedający wystawiają na aukcjach nietrafione prezenty – wyjaśnia Justyna Gawrońska z Akademii Allegro.
Jakie kategorie e-handlu będą najbardziej oblegane w nowym roku, w porównaniu do sprzedaży w grudniu? Według ubiegłorocznych statystyk Allegro, najwięcej sprzedających przybywa w takich dziedzinach zakupów, jak: kolekcje, komputery, motoryzacja, sport i turystyka oraz telefony, akcesoria. Niektóre obszary e-handlu notują jednak znaczącą dynamikę wzrostu wystawianych ofert w porównaniu do grudnia.
3 miesiące świątecznych e-zakupów
Akcesoria czy odzież dla dzieci to wzrost o ok. 12 proc. pod względem liczby oferowanych przedmiotów w styczniu 2011 roku. Na podobnym poziomie (o 14 proc.) zwiększyła się również mnogość ofert w kategorii Dom i Ogród. W tym roku będzie nie inaczej, jak prognozuje Akademia Allegro. Największa dynamika pod względem wzrostu liczby wystawiających po świętach może jednak dotyczyć kategorii Erotyka. Oprócz standardowych wyprzedaży po świętach, fakt ten można jednak powiązać raczej ze zbliżającymi się Walentynkami, do których już szykuje się branża e-commerce. I nie jest to zaskoczeniem, gdyż święta w handlu internetowym w tym roku rozpoczęły się z jeszcze większym wyprzedzeniem, zaraz po 1 listopada, kiedy pojawiły się pierwsze dedykowane oferty gwiazdkowe.
Bardziej śmiało internetowy handel zaczął walczyć o klientów w ostatnim tygodniu listopada, by po 10 grudnia wkroczyć w najgorętszy gwiazdkowy boom. To również podpowiedź dla wielu nowych przedsiębiorców internetowych, którzy rozpoczynając działalność właśnie w okresie przedświątecznym mogą liczyć na optymalny start swojego biznesu. Podstawową kwestią jest wybór kategorii sprzedaży, zatem przegląd najpopularniejszych przedmiotów kupowanych przed świętami może pomóc w określeniu własnej niszy odbiorców.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)