Reklama internetowa 2004 wg IAB
2005-02-17 00:25
Przeczytaj także: IAB: reklama online w USA bije rekordy
Bardzo dobre wyniki zanotował polski rynek reklamy internetowej. Jego wartość wzrosła w 2004 roku o 65% w stosunku do roku 2003 i wyniosła 87 milionów złotych netto. Internet był najszybciej rozwijającym się sektorem rynku reklamowego w Polsce. IAB podkreśla, że w 2005 roku osiągnięcie podobnego wzrostu może być trudne. Niemniej prognoza wzrostu nakładów na reklamę online przewiduje wzrost nakładów o 35-40%.W 2004 roku wszyscy główni gracze na rynku reklamy internetowej zanotowali znaczący wzrost przychodów z reklamy. Nakłady na reklamę internetową w Polsce stanowiły w 2004 roku jedną czwartą wydatków jakie przedsiębiorcy wydali na reklamę radiową. Według oceny IAB ta tendencja utrzyma się. Podobne zmiany miały już miejsce na innych rynkach europejskich. W Wielkiej Brytanii nakłady firm na reklamę internetową od kilku lat stale rosną i w 2004 roku okazały się wyższe niż nakłady na reklamę radiową.
Coraz więcej firm zaczyna aktywnie wykorzystywać sieć do promocji i sprzedaży swoich produktów. Liczba przedsiębiorstw reklamujących się w Internecie wzrosła w 2004 roku o 45%. Obecnie już kilka tysięcy firm korzysta z tej formy promocji i sprzedaży. W dalszym ciągu wiodącym sektorem gospodarki, który inwestuje pieniądze na reklamę w Internecie jest branża finansowa (27% całości wydatków na reklamę online), na drugim miejscu znajduje się branża telekomunikacyjna (20%), a na dalszych pozycjach FMCG (15%) oraz transportowa (12%). Znaczący udział w wydatkach na reklamę internetową mają firmy z pozostałych sektorów gospodarki, takich jak edukacja, kultura i rozrywka oraz usługi (stanowią razem już 20%). Dynamicznie rozwijał się także handel internetowy - polski rynek e-commerce b2c osiągnął wartość około 1 miliarda złotych.
![2 mld USD na reklamę internetową [© Scanrail - Fotolia.com] 2 mld USD na reklamę internetową](https://s3.egospodarka.pl/grafika/reklama-internetowa/2-mld-USD-na-reklame-internetowa-apURW9.jpg)
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl