eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolscy studenci a e-learning

Polscy studenci a e-learning

2012-01-08 00:10

Przeczytaj także: E-learning a studia tradycyjne


Jakie są oczekiwania polskich studentów wobec nauki w trybie e-learning? Według 78 proc. ankietowanych studia powinny wykorzystywać interaktywne narzędzia które pozwalają na skupienie uwagi studenta przez cały czas trwania zajęć. Ta forma studiów ma też zapewniać stały kontakt z wykładowcą i dostęp do nieograniczonej liczby konsultacji po zajęciach (77,2 proc.). Dla blisko 59 proc. studentów studia online powinny być równoważne ze studiami w trybie tradycyjnym (a zatem zakres przerabianego materiału musi być identyczny, podobnie jak wymagania co do zaliczeń i egzaminów).

fot. mat. prasowe

Jak powinny wyglądać studia w trybie e-learning?

Jak powinny wyglądać studia w trybie e-learning?


Uniwersytecka rzeczywistość w opinii studentów nie jest jednak doskonała. Badanie potwierdza, że studenci źle oceniają działania polskich szkół wyższych w obszarze e-kształcenia. Według aż 73 proc. z nich krajowe uczelnie nie są odpowiednio przygotowane do nauczania w e-learningu. Obecnie coraz więcej szkół wyższych wprowadza zajęcia w tej formie, ale polskie szkolnictwo wciąż kojarzy się znacznie bardziej z tradycyjnym nauczaniem, niż z wysokiej jakości nowoczesnymi rozwiązaniami e-learningowymi.

– W Polsce system e-learning dopiero się rozwija, dlatego też wiedza przyszłych studentów na temat tego jak powinien wyglądać dobry e-learning jest mała. – komentuje Justyna Berniak-Woźny, Ph.D. – Na pocieszenie mogę dodać, że w Polsce z jakością e-learningu nie jest aż tak źle. Niektóre uczelnie mogą już pochwalić się dobrym systemem e-learning, choć niestety nadal są to wyjątki. – przyznaje. – Warto jednak pamiętać, że nauka w e-learningu może być tak samo skuteczna lub nieskuteczna, jak nauka w innych trybach. Skuteczność zależy wyłącznie od tego czy uczelnia i system kształcenia na odległość są dobrze przygotowane do tego co robią. Przyszli studenci muszą więc dokładnie przyjrzeć się systemowi, jaki stosuje uczelnia, na której chcą studiować – dodaje Berniak-Woźny, Ph.D.

– Internet nie jest już tylko elementem wspierającym proces kształcenia, stał się również narzędziem, które coraz częściej jest nadrzędne w organizowaniu tego procesu. Sposób kształcenia wymaga bowiem systematycznego dostosowywania do nowych warunków. Według mnie, Internet należy traktować jako szansę na lepszą organizację procesu dydaktycznego, zgodną z oczekiwaniami studentów – mówi Dominika Kita, przewodnicząca Parlamentu Studentów RP. – Największą zaletą e-learningu okazuje się jego wpływ na oszczędność czasu, środków finansowych i łatwy dostęp – dodaje. Potwierdzają to badania POU. Wydaje się, że studia z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość są bardzo atrakcyjne, zwłaszcza dla osób, które są poza standardowym wiekiem studenckim, czyli powyżej 25 lat.

Według raportu firmy Pearson Education „Online education in United States” w 2010 r. ponad 6 mln amerykańskich studentów choć raz skorzystało z zajęć w trybie e-learning. W Polsce całkiem szybko nadrabiamy zaległości, a przychylny stosunek studentów do dobrej jakości e-learningu pozwala sądzić, że być może kiedyś dogonimy światową czołówkę.

Informacje o badaniu
Badanie na zlecenie Polish Open Universtiy zrealizowane zostało przez Instytut Badania Opinii Homo Homini w listopadzie 2011 roku na losowej próbie polskich studentów. Wielkość próby to 1067 osób, błąd oszacowania wynosi 3 proc. poziom ufności 95 proc. Badanie zrealizowane zostało metodą CATI (standaryzowane wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo).

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: