Polscy przedsiębiorcy o współpracy z bankami
2012-01-11 00:11
Z jakim najczęściej problemem spotyka się Pana/Pani przedsiębiorstwo w trakcie współpracy z bankami? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Sektor MSP a oferta banków
Dla firm największym problemem w ich relacjach z bankami są zbyt wygórowane wymagania, którym muszą sprostać, żeby skorzystać z instrumentów finansowych oferowanych przez banki. Tak stwierdziła ponad 1/3 uczestników badania „Banki w działalności polskiego biznesu” przeprowadzonego na ponad 1000 przedsiębiorcach uczestniczących w programie Rzetelna Firma.Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają również zastrzeżenia do procedur funkcjonujących w bankach. 28 proc. z nich twierdzi, że są one zbyt przewlekłe, co nie pozwala przedsiębiorcom na szybkie i elastyczne reagowanie, gdy nadarzają się ciekawe sytuacje biznesowe.
fot. mat. prasowe
Z jakim najczęściej problemem spotyka się Pana/Pani przedsiębiorstwo w trakcie współpracy z bankami?
Krytykę ze strony osób prowadzących własną działalność gospodarczą budzi także oferta banków – zdaniem części z nich nie jest ona odpowiednio dopasowana do potrzeb i oczekiwań, inni z kolei postrzegają ją jako nieczytelną. Negatywnie oceniany jest również profesjonalizm doradców. W ciągu ubiegłego roku z niekompetencją pracownika banku spotkał się prawie co dziesiąty przedsiębiorca.
„Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez program Rzetelna Firma, przedsiębiorcy nadal napotykają bariery we współpracy z bankami. Zarówno stawianie zbyt wysokich wymagań jak i przeciąganie procedur oznacza odcięcie firm od finansowania, co może się negatywnie przełożyć na ich kondycję. Dla zdrowia gospodarki banki powinny harmonijnie współpracować z biznesem, a obecna sytuacja pokazuje, że nie wszystko układa się prawidłowo.” – mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. „Rozwiązaniem mógłby być właściwie funkcjonujący system gwarancji i zabezpieczeń dla sektora MSP, który wsparłby rozwój tych firm.” – dodaje Waldemar Sokołowski.
Większość przedstawicieli firm biorących udział w badaniu nie odnotowała w ciągu ostatniego roku znaczących zmian we współpracy z bankami. Dla ponad 2/3 z nich nie zmienił się on w żaden sposób w stosunku do 2010 roku.
fot. mat. prasowe
Jak ocenia Pan/Pani współpracę swojego przedsiębiorstwa z bankami w 2011 r. w stosunku do poprzednie
Tylko 14 proc. badanych stwierdziło, że w minionym roku działania podejmowane przez banki w większym lub mniejszym stopniu przyczyniły się do poprawy jakości świadczonych przez nie usług. Więcej bo 18 proc. badanych stwierdziło, że 2011 rok oznaczał dla nich trudniejsze relacje z tymi instytucjami finansowymi. Dla 14 proc. były one gorsze, a dla 4 proc. pogorszyły się w stopniu zdecydowanym.
„Badanie potwierdza, że mimo szumnych zapowiedzi w zakresie poprawy jakości usług bankowych świadczonych dla polskich przedsiębiorstw, ich poziom pozostaje taki sam. W ułatwieniu kontaktów z instytucjami finansowymi może pomóc firmom budowanie ich wizerunku jako rzetelnych płatników. Dzięki temu osoby prowadzące działalność gospodarczą będą w stanie łatwiej uzyskać dostęp do instrumentów finansowym oferowanych przez banki.” – podkreśla Waldemar Sokołowski.
Z badania „Banki w działalności polskiego biznesu” wynika, że:
- największymi trudnościami, na jakie firmy natrafiają w bankach, są stawiane przez nie wymogi oraz długotrwałe procedury;
- w ciągu ostatniego roku ponad 2/3 przedsiębiorców nie odnotowało znaczących zmian we współpracy z bankami.
informacje o badaniu
Badanie „Banki w działalności polskiego biznesu” zostało przeprowadzone w grudniu 2011 r. na reprezentatywnej grupie 1086 przedsiębiorstw, wybranych spośród ponad 40 000 firm, które uczestniczą w programie Rzetelna Firma.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)