Budownictwo kolejowe w Polsce 2012-2014
2012-01-12 00:16
Produkcja budowlano-montażowa z tytułu budownictwa kolejowego w Polsce 2005-2011 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Budownictwo kolejowe w Polsce z ogromnym potencjałem
Dzięki wzmożonej realizacji zakontraktowanych w latach ubiegłych projektów, w 2011 r. wartość rynku budowy dróg kolejowych wzrosła o ponad jedną piątą i wyniosła ok. 3,1 mld zł, wynika z opracowanego przez firmę badawczą PMR raportu „Budownictwo kolejowe w Polsce 2012 – Prognozy rozwoju na lata 2012-2014”. Jest to rekordowa jak dotąd wartość rynku, która jednak w latach 2012-2013 zostanie ponownie poprawiona.W fazie realizacji są lub wkrótce znajdą się wszystkie największe inwestycje obecnej perspektywy unijnej. Projekty o największej wartości dotyczą trzech korytarzy transportowych: połączenia Warszawa-Gdańsk (linia E65), którego realizacja będzie się toczyła do wiosny 2014 r., połączenia Rzeszów-Kraków-Katowice-Zabrze (linia E30), dla którego główne roboty budowlane mają zakończyć się z początkiem 2015 r., oraz częściowa modernizacja połączenia pomiędzy Warszawą i Łodzią wraz z przebudową dworca Łódź Fabryczna – zakończenie robót na realizowanych odcinkach przewidziane jest na wiosnę 2015 r. Terminy inwestycji współfinansowanych przez Unię Europejską są o tyle istotne, że ich realizacja oraz rozliczenie muszą się zakończyć w 2015 r. W przeciwnym razie projekty utracą dofinansowanie, którego wartość w przypadku wymienionych przedsięwzięć oscyluje wokół 9,5 mld zł.
fot. mat. prasowe
Produkcja budowlano-montażowa z tytułu budownictwa kolejowego w Polsce 2005-2011
W latach 2012 i 2013 oczekiwane jest rozpoczęcie kolejnych inwestycji współfinansowanych przez Unię Europejską, jednakże będą one miały mniejszy zakres i ściśle wytyczony czas realizacji, a co za tym idzie – odpowiednio niższą wartość robót. W końcówce obecnej perspektywy unijnej większego znaczenia nabiorą natomiast inwestycje finansowane ze środków własnych PKP oraz z budżetu państwa.
Wstępny zarys inwestycji został już także ustalony w perspektywie na lata 2014-2020, z którą wykonawcy robót kolejowych wiążą jeszcze większe nadzieje. W grupie tej znajdują się zarówno wcześniej przygotowane projekty, które z racji opóźnień straciły szansę na realizację do 2013 r., jak i te, dla których wykonywane są obecnie lub w najbliższym czasie będą prowadzone prace przygotowawcze. Do największych przetargów należeć będą postępowania dotyczące m.in. połączenia Lublin-Otwock oraz robót na linii Rail Baltica na odcinku Sadowne-Białystok. W zachodniej części kraju najdroższymi inwestycjami będą natomiast linie Szczecin-Poznań, dokończenie odcinka Poznań-Wrocław oraz Wrocław-Kłodzko. Sumaryczna wartość projektów zapowiadanych przez PKP PLK na lata 2014-2020 wynosi ponad 30 mld zł. Zatem, pomimo braku oczekiwanych wcześniej kontraktów na budowę Kolei Dużych Prędkości, rynek budownictwa kolejowego w najbliższej dekadzie prezentuje się bardzo obiecująco.
„Kwestią otwartą pozostaje wykonalność tak ambitnych zamierzeń inwestycyjnych. Wiadomo już bowiem, że nie wszystkie plany na lata 2007-2013 uda się zrealizować. Jest wielce prawdopodobne, że także kolejne przedsięwzięcia ulegną opóźnieniom, a w niektórych przypadkach może dojść nawet do rezygnacji z ich realizacji. Należy mieć jednak nadzieję, że w kolejną perspektywę finansową krajowy administrator sieci kolejowej wejdzie z większą ilością przygotowanych projektów, a ich realizacja rozpocznie się bez poważnych opóźnień, na co liczą zwłaszcza potencjalni wykonawcy”, ocenia Katarzyna Bednarz, analityk rynku budowlanego w PMR i autorka raportu.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)