Outsourcing w Polsce 2011-2012
2012-01-16 00:11
Przeczytaj także: Polska na globalnej mapie outsourcingu
- Takie rozwiązanie w naturalny sposób dyskwalifikowałoby największe polskie aglomeracje, między innymi Warszawę, Wrocław czy Łódź, gwarantujące inwestorom dostęp nie tylko do wysoko wykwalifikowanych kadr, ale i wysokiej klasy nieruchomości biurowych. Jak wynika z analiz ABSL, na największe miasta w Polsce przypada aż 94% całkowitej podaży biur, w tym Warszawa skupia ponad 62% – komentuje Anna Bartoszewicz-Wnuk, Partner Strategiczny ABSL, Dyrektor Działu Badań Rynku i Public Relations Jones Lang LaSalle. – Brak porozumienia w tej kwestii mógłby skutkować zawieszeniem wielu planowanych inwestycji, a w efekcie spadkiem konkurencyjności Polski na globalnej mapie usług – dodaje.
W październiku 2011 r. międzyresortowy zespół ds. wspierania inwestycji zagranicznych przyznał granty 6 centrom z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Rządową pomoc otrzymały firmy: State Street, Impel, Metro, Microsoft, Nokia Siemens Networks oraz Capita.
2011 rok to również pozytywna zmiana w zakresie outsourcingu w prawie bankowym. 27 października 2011 r. weszła w życie ustawa rozszerzająca dotychczasową listę czynności bankowych, które mogą zostać powierzone partnerowi zewnętrznemu. Nowelizacja ma przede wszystkim na celu ułatwienie bankom oraz innym instytucjom finansowym współpracę z firmami sektora outsourcingu. Nowe przepisy nawiązują do rozwiązań, które zostały zaimplementowane w innych krajach. Proces zawarcia transakcji pomiędzy firmą z sektora bankowo – finansowego a dostawcą zewnętrznym był do tej pory skomplikowany i żmudny. To mogło zniechęcać wiele instytucji z branży do podejmowania tego typu współpracy. Przyjęty projekt nowelizacji czyni tę transakcję mniej formalną, co powinno przełożyć się na wzrost liczby firm sektora BFSI zainteresowanych zakupem usług od zewnętrznych dostawców.
Wewnętrzny rynek outsourcingu - trendy 2011
1. Systematyczny wzrost wartości rynku
Od kilku lat wewnętrzny rynek outsourcingu odnotowuje systematyczny wzrost. O ile w latach 2007-2009 klienci nadal zlecali podwykonawcom głównie proste usługi (np. czystościowe, ochroniarskie), o tyle od początku 2010 r. możemy obserwować wzmożone zainteresowanie usługami biznesowymi (Business Process Outsourcing, BPO). Według badań Instytutu Outsourcingu, polski rynek BPO jest dziś wart prawie 4 miliardy złotych. Ponad 60% firm szacuje, że tendencja wzrostowa będzie się utrzymywała również w kolejnym roku. Można oczekiwać, że wzrost przychodów polskich firm outsourcingowych może sięgnąć nawet 35%. Przykładowo, Grupa Outsourcing Experts planuje kilkunastoprocentowy wzrost, CWS – boco - ok. 10%, zaś Grupa it WORKS aż 35%. Ostateczne wyniki będą uzależnione przede wszystkim od globalnej sytuacji finansowej i kondycji polskiej gospodarki.
- Mimo trendów recesyjnych w gospodarce szybkość rozwoju outsourcingu w Polsce jest stabilna. Umiarkowany optymizm jest uzasadniony wynikami z 2011 roku i prognozami wzrostu na zbliżające się miesiące – mówi Przemysław Budzbon, Ekspert Instytutu Outsourcingu, Prezes ADP Polska, spółki, która w 2011 r. zanotowała 20% wzrost przychodów. - Oceniam, że cały rynek, na którym działamy, czyli outsourcing kadr i płac będzie rósł w najbliższym roku o ok. 7-8%. Przedsiębiorcy nie zrezygnują z usług, które zmniejszają ryzyko, podnoszą jakość procesów, obniżają koszty prowadzenia organizacji i które sprawdziły się podczas pierwszej fali kryzysu – dodaje Przemysław Budzbon.
Wzrost branży w 2011 r. wynikał zarówno z renegocjacji już istniejących kontraktów i poszerzania zakresu umów o kolejne procesy, jak i z napływu nowego biznesu.
- 50% wzrostu przychodów pochodzi od naszych obecnych klientów, którzy decydują się na rozszerzanie umów o kolejne usługi. Wynika to m.in. z ich dobrych doświadczeń oraz widocznych rezultatów ze współpracy z dostawcą - mówi Michał Bielawski, Ekspert Instytutu Outsourcingu, Financial Controller Infosys BPO Europe. - Dzięki długofalowym kontraktom znamy już dokładnie potrzeby naszych klientów i specyfikę rynku, na którym działają. To nam daje możliwość jeszcze lepszego dopasowania nowych rozwiązań. Dodatkowo możemy zaproponować atrakcyjną cenę, gdyż nie ponosimy kosztów transakcyjnych, związanych m.in. z koniecznością wdrożenia w biznes klienta – dodaje.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)