Outsourcing w Polsce 2011-2012
2012-01-16 00:11
Przeczytaj także: Polska na globalnej mapie outsourcingu
Według badań „Rynek outsourcingu w Polsce” Instytutu Outsourcingu, większość polskich firm outsourcingowych posiada więcej niż 25 klientów, a 33% z nich stale obsługuje ponad 50 innych podmiotów. Są to zarówno jednostki polskie, jak i zagraniczne.
2. Polskie firmy dają stabilne zatrudnienie
Dynamika rozwoju BPO w Polsce przekłada się na sytuację na rynku pracy. Firmy outsourcingowe generują dużą liczbę nowych etatów. Według badań Instytutu Outsourcingu, aż 60% z nich planuje zwiększyć liczbę pracowników w najbliższych miesiącach. Stabilność zatrudnienia potwierdzają niskie wskaźniki rotacji – 45% firm ocenia, że w okresie od czerwca 2010 do czerwca 2011 nie była ona wyższa niż 10%.
- Sektor outsourcingowy notuje obecnie dość stabilny wzrost, dzięki temu redukcje zatrudnienia należą do rzadkości, częściej mamy do czynienia ze stałą rekrutacją. Tak jest w przypadku Holicon. Systematycznie prowadzimy nabór do naszych centrów w Ostrowie Wielkopolskim i Poznaniu – mówi Joanna Borowicz, Ekspert Instytutu Outsourcingu, Dyrektor Departamentu Zasobów Ludzkich i Komunikacji Holicon.
Firmy outsourcingowe generują nowe etaty przede wszystkim dla młodych specjalistów. Ponad 75% zatrudnionych to osoby do 35 roku życia, 66% z nich posiada wyższe wykształcenie.
- W tym roku na pewno będziemy poszukiwali nowych pracowników. Aktualne rekrutacje, które prowadzimy w Poznaniu nastawione są przede wszystkim na studentów i świeżo upieczonych absolwentów. Już dziś stanowią oni 80% wszystkich zatrudnionych w Holicon - dodaje Joanna Borowicz.
Rośnie również zapotrzebowanie na specjalistów z wieloletnim doświadczeniem, szczególnie z branży IT.
- Rozwiązania, jakie proponujemy naszym klientom wymagają pewnego „wyczucia biznesowego” i biegłości w obszarze IT. Dlatego poszukujemy nie tylko świeżo upieczonych absolwentów, ale i wysokiej klasy ekspertów, posiadających wieloletnią praktykę w branży – mówi Michał Kasprzak, Ekspert Instytutu Outsourcingu, Wiceprezes it WORKS.
W 2012 r. wielkość zatrudnienia będzie wprost proporcjonalna do wzrostu przychodów i pozyskiwania nowych klientów. Firmy z polskim kapitałem już teraz intensywnie pracują nad zwiększaniem wartości swoich marek i nową, jeszcze lepszą ofertą, dopasowaną do potrzeb klientów.
3. Konsolidacje – budowanie silnych marek
Wzrost konkurencyjności w skali globalnej oraz ekspansja znanych marek outsourcingowych na lokalnych rynkach wymogła na wielu polskich firmach wdrożenie strategii konsolidacyjnych. Z jednej strony, to odpowiedź na ogólnoświatowe tendencje w branży i poszukiwanie nowych wyróżników oferty na rynku, z drugiej – dążenie do zaspokojenia rosnących potrzeb klientów, coraz bardziej świadomych dostępnych rozwiązań outsourcingowych i korzyści płynących z tego modelu prowadzenia biznesu. Konsolidacja pozwala na połączenie różnorodnych kompetencji i jeszcze bardziej wszechstronną obsługę procesów biznesowych klienta.
Jedną z najważniejszych fuzji na polskim rynku outsourcingu w 2011 r. było utworzenie Grupy Outsourcing Experts. Powstała ona w wyniku połączenia grupy kapitałowej ArchiDoc ze spółkami należącymi do Funduszu Neo Investments. Tendencje konsolidacyjne w Polsce odzwierciedlają światowe strategie. Według danych PwC 13% globalnych firm outsourcingowych w swojej strategii rozwoju zakłada w najbliższym czasie akwizycje zewnętrznych podmiotów, a 74% planuje rozszerzenie portfolio świadczonych usług. Zdaniem Konrada Rochalskiego, Eksperta Instytutu Outsourcingu, Prezesa Outsourcing Experts, w najbliższym czasie możemy obserwować kontynuację tego trendu, głównie ze względu na spowolnienie gospodarcze i jeszcze ostrzejszą walkę o klienta.
- Małym podmiotom będzie znacznie trudniej przetrwać kryzys gospodarczy, ich oferta zawsze będzie mniej korzystna cenowo i węższa niż skonsolidowanych grup, mających duże doświadczenie i większe zasoby. Wielu z nich może szukać inwestorów, którzy skłonni będą kupić ich firmy – dodaje Konrad Rochalski.
W podobnym tonie wypowiada się Leszek Rożdżeński, Wiceprezes Instytutu Outsourcingu, Prezes it WORKS – Spółki, która tworzy grupę it WORKS wraz z zakupioną w 2011 roku spółką inOne.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)