Branża energetyczna przed próbą
2012-01-18 13:54
Przeczytaj także: Dostawcy energii walczą o klientów
Założenia pakietu energetyczno – klimatycznego dotyczące zakupu praw do emisji CO2 w połączeniu z uwolnieniem rynku dla klientów indywidualnych rodzą nowe wyzwania dla dostawców energii w Polsce. Jeżeli nie zostaną wprowadzone głębokie zmiany w modelach biznesowych dostawców stratni będą wszyscy - ostrzegają eksperci Instytutu Outsourcingu. Klienci będą maksymalnie obniżać zużycie energii, a sprzedawcy prądu mimo podwyżek będą tracili coraz więcej –już dziś wedle szacunków ekspertów do grupy G (gospodarstw domowych) sprzedawcy prądu dokładają około 500 mln złotych.- Firmy energetyczne oczekiwały podwyższenia cen energii dla klientów indywidualnych od 8,4 do 17,9 %. Apetyty zweryfikował Urząd Regulacji Energetyki – średni wzrost cen wyniesie około 5,1%. URE ustalając limity podwyżek tylko pozornie chroni każdego z nas, wyższe stawki płacą przez to odbiorcy z grupy biznesowej, a im wyższe koszty przedsiębiorców tym droższe ich produkty i usługi – koło się zamyka – mówi Łukasz Gajewski, Prezes Instytutu Outsourcingu i Prezes Target BPO.
Nowe regulacje mogą zachwiać polskim rynkiem i szybko zweryfikować dotychczasowe strategie biznesowe dostawców. Dodatkowym bodźcem będzie multiplikacja podmiotów oferujących energię, a co za tym idzie większa transparentność ofert. Łatwo porównywalne taryfy będą weryfikatorem propozycji sprzedawców prądu.
- Dostawcy energii już teraz pracują nad swoją ofertą i poprawiają jakość obsługi, aby wyprzedzić konkurencję. Po uwolnieniu rynku kluczowa będzie umiejętność zdobywania i utrzymywania lojalnych klientów i sprawienie, by byli oni zadowoleni zarówno z produktu, jak i poziomu obsługi – przekonuje Marcin Pankau, Prezes Holicon, Ekspert Instytutu Outsourcingu
Potrzebne są systemowe metody
Rozwiązaniem, które sprawdziło się na Zachodzie było wdrożenie m.in. outsourcingu. Według badania „Dojrzałość outsourcingowa polskich przedsiębiorstw” CWS-boco Polska i Outsourcing Magazine, sektor paliwowo – energetyczny coraz chętniej korzysta z tego modelu optymalizacji procesów: 80% przedsiębiorstw paliwowych i energetycznych wydziela na zewnątrz szkolenia, ponad 73% usługi czystości, 60% leasinguje transport, a połowa zleca usługi IT. Partnerzy z firmy zewnętrznej mogą przejąć procesy sprzedaży energii, IT czy HR.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)