Technologie cyfrowe a działalność dużych firm
2012-01-23 11:25
Przeczytaj także: Czy biznes wykorzystuje social media?
Wyniki badania Capgemini i MIT Center for Digital Business zostały opracowane na podstawie wywiadów ze 157 respondentami wyższego szczebla reprezentującymi globalne firmy z 15 krajów i z roczną sprzedażą min. 1 mld USD. Badanie zwraca uwagę na zmienne tempo cyfrowej transformacji i różny poziom osiąganych rezultatów. Badanie ocenia dojrzałość organizacji w zakresie cyfrowej transformacji składającą się z dwóch wymiarów – “co” i “jak”. “Co” to specyficzne elementy cyfrowej transformacji realizowane przez organizację złożone z konkretnych inwestycji, obsługę klienta, procesy operacyjne i wykorzystanie pracowników. “Jak” to sposób, w jaki organizacje prowadzą transformację, składający się z zarządzania projektem, zaangażowania siły roboczej i mechanizmów pomiarowych.George Westerman, Research Scientist w MIT i współtwórca raportu: “Te dwa elementy są w samym sercu cyfrowej transformacji. Firmy zaawansowane w obu tych wymiarach mogą prowadzić silną cyfrową transformację która daje znaczące korzyści biznesowe. Ta dojrzała mniejszość panuje nie tylko nad stylem cyfrowej transformacji ale także nad jej istotą.”
Badanie wyróżnia 4 poziomy dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstw:
- Digital Beginners: Te firmy w bardzo małym stopniu wykorzystują zaawansowane możliwości cyfrowe, chociaż korzystają z bardziej tradycyjnych możliwości cyfrowych takich jak Internet, e-mail, ERP. Firmy mogą być w tej kategorii z wyboru, ale wiele z nich nie zdaje sobie sprawy z możliwości nowych technologii cyfrowych lub zaczynają inwestować w nie bez efektywnego zarządzania transformacją.
- Digital Fashionistas: Firmy te wdrożyły narzędzia cyfrowe, z których część może przynieść korzyść, ale nie wszystkie. Są zmotywowane do prowadzenia cyfryzacji, ale ich strategia cyfrowej transformacji nie opiera się na realnej wiedzy jak postępować. Wiele z tych firm uważa, że muszą działać szybko aby nadążyć za zapotrzebowaniem na rozwiązania cyfrowe, ale niekoniecznie mają wizję rozwiązań jak one mogą tworzyć wartość dodaną.
- Digital Conservatives: Firmy te rozumieją potrzebę posiadania spójnej wizji w obszarze zarządzania jak i zaangażowania w działania wewnętrzne w celu zapewnienia rozważnego prowadzenia inwestycji. Rozumieją kierunek, w którym firma powinna iść i jak sprostać cyfrowym wyzwaniom, ale nie zawsze mają dość siły by zrealizować ambitny program. W rezultacie, mimo mądrego planowania, ich zachowawcze podejście może spowodować niewykorzystanie pojawiających się możliwości.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)