Spożywcze marki własne w 2011 roku
2012-01-20 12:16
![Spożywcze marki własne w 2011 roku Spożywcze marki własne w 2011 roku](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/marki-wlasne/Spozywcze-marki-wlasne-w-2011-roku-85806-200x133crop.jpg)
Procentowy udział liczby kontroli w poszczególnych sieciach handlowych. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Marki własne detalistów w Polsce 2011-2013
Nie tylko cena, ale i jakość produktów ma znaczenie. O tym, że niższa cena nie zawsze musi oznaczać gorszą jakość informuje najnowszy raport UOKiK dotyczący produktów oferowanych pod własną marką sieci handlowych. Są to towary produkowane na zamówienie konkretnej sieci. O tym, kto odpowiada za ich jakość informuje najczęściej napis na opakowaniu: Wyprodukowano dla…Produkty oferowane pod marką własną są coraz częściej kupowane przez konsumentów, ale i oferowane przez super- i hipermarkety. W 2011 roku zdecydowana większość tych sklepów posiadała w ofercie co najmniej jeden rodzaj produktu oznaczony marką własną. Ponadto produkty marek własnych miały 12,8 proc. udział w koszyku spożywczym (wg badania Nielsen przeprowadzonego w okresie luty 2010-marzec 2011). W przeciwieństwie do produktów konkretnych producentów, marki własne odnotowały 18 proc. wzrost sprzedaży. Dlatego Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK regularnie kontroluje jakość oraz oznakowanie tych towarów – w 2011 roku przeprowadzona została już piąta kontrola.
fot. mat. prasowe
Procentowy udział liczby kontroli w poszczególnych sieciach handlowych.
Najwięcej kontroli przeprowadzono w sieci Biedronka
fot. mat. prasowe
Porównanie wyników kontroli produktów żywnościowych własnej marki sieci handlowych do wyników kontro
Najwięcej zastrzeżeń wzbudziły przetwory owocowe i warzywne
Ze względu na jakość produktów pod marką własną zakwestionowano ogółem tylko 10,2 proc. partii. Najwięcej zastrzeżeń wniesiono do sprawdzonych partii ryb (17,4 proc.), przetworów mięsnych (14,3 proc.), owocowych i warzywnych (15,7 proc.), mlecznych (8,1 proc.). Nieprawidłowości polegały na obecności substancji dodatkowych niedeklarowanych na etykiecie – m.in. w serku homogenizowanym, śmietanie, marmoladzie wykryto konserwant - kwas sorbowy, we frankfurterkach – fosfor dodany, pochodzący z substancji zwiększających zdolność mięsa do wiązania wody. Ponadto kwestionowano zawyżoną ilość glazury (otoczki z lodu) w filetach z mintaja (zamiast 10 proc. stwierdzono 26 proc. lodu), niezgodny z deklaracją składnik: kabanosy wieprzowe z papryką zawierały drób. Zdarzyło się także, że jogurt truskawkowy zamiast 10 proc. zawierał jedynie 2,5 proc. truskawek. Najlepiej wypadły kontrole oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia (nie zakwestionowano jakości ani jednej partii), miodu, wód, soków, napojów.
![Czego potrzebują marki własne? [© AntonioDiaz - Fotolia.com] Czego potrzebują marki własne?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/marki-wlasne/Czego-potrzebuja-marki-wlasne-139116-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)