Rośnie ilość spamu
2005-02-22 13:50
Clearswift opublikował najnowszy raport "Spam Index" zawierający podsumowanie i tendencje spamu w styczniu 2005 roku. Po świętach ilość spamu zawierającego oferty sprzedaży bezpośredniej spadła z 23,98 do 17,85 procent. Do 17,71 proc. zwiększyła się natomiast liczba spamu o tematyce finansowej, w porównaniu z 15,03 proc. zanotowanymi w grudniu 2004 roku.
Przeczytaj także: Spam i komputery zombie
Badanie Clearswift ujawniło, że w styczniu tego roku ilość spamu skierowanego do niedoświadczonych inwestorów giełdowych wzrosła aż o 406 procent. W wiadomościach tych spamerzy zamieszczali porady na temat inwestycji giełdowych, które miały zachęcić do zwiększenia zainteresowania akcjami danego przedsiębiorstwa. Według Alyna Hockeya, dyrektora ds. badań w firmie Clearswift, jest prawdopodobne, że spamerzy wyprzedają akcje zaraz po tym, jak ofiary spamu wpłyną na wzrost ich cen.Podobnie, jak w ubiegłych miesiącach, również w styczniu zawartość spamu zdominowały informacje o tanich medykamentach np. Viagra. W skrzynkach pocztowych wylądowało 44,48 proc. niechcianych wiadomości tego typu.
Po raz pierwszy spamerzy weszli na rynek pobierania plików muzycznych i filmów wideo z internetu. Bohaterem wielu styczniowych niechcianych wiadomości był odtwarzacz MP3 firmy Apple iTunes.
Spamerzy wykorzystywali także okolicznościowe wydarzenia takie, jak karnawał Mardi Gras, zachęcając do rezerwowania pokoi hotelowych w Nowym Orleanie. Tradycyjnie już powszechnym motywem spamu był Dzień Świętego Walentego.
Powoli zaczyna się też sezon wakacyjny w spamie. Oferty zawierające propozycje wyjazdów wakacyjnych stanowiły 5 proc. ogółu wiadomości w kategorii “związane ze spamem”.
Pozostałe wskaźniki spamu utrzymywały się na podobnym poziomie co w grudniu ubiegłego roku i wynosiły:
- medykamenty - 44,48 proc.
- sprzedaż bezpośrednia - 17,85 proc.
- tematyka finansowa - 17,71 proc.
- pornografia - 10 proc.
- scam/ phishing - 1,78 proc.
- kasyna online - 1,88 proc.
- inne - 6,1 proc.
- związane ze spamem - 0,2 proc.
Od 20 miesięcy analitycy Clearswift analizują wiadomości pocztowe docierające do 20 milionów użytkowników. Na ich podstawie co miesiąc publikowane są raporty “Spam Index”.
Przeczytaj także:
Spam w Polsce: głównie krajowy
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl