eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeMedia społecznościowe - nowy kanał komunikacji marketingowej

Media społecznościowe - nowy kanał komunikacji marketingowej

2012-01-27 12:57

Przeczytaj także: Kanały komunikacji: preferencje klienta w 2009


Nowe mierniki skuteczności komunikacji marketingowej w mediach społecznościowych

Nowe media, a co za tym idzie – nowe sposoby komunikacji marketingowej, spowodowały rozwój nowych wskaźników oceny skuteczności tej komunikacji. Sama liczba fanów (tzw. „lajków” w przypadku Facebooka) to w chwili obecnej mało znaczący wskaźnik. Tym bardziej, że takich fanów można zdobyć w sposób, mówiąc eufemistycznie, mało uczciwy (tzw. farmy fanów).

Jednym z nowych, istotnych wskaźników jest – engagement rate – pokazujący zaangażowanie fanów. Jest to procentowy wynik sumy komentarzy i kliknięć „Lubię to!” podzielony przez liczbę odsłon badanego wpisu. Mierzy ilość reakcji wywołanej konkretnym wpisem czy innym rodzajem aktywności.
Z kolei interactivity index jest wskaźnikiem, który analizuje całościową aktywność fanów w obrębie danej strony (profilu) oraz aktywność prowadzącego profil (komentarze, posty, multimedia).

Bardziej zaawansowany wskaźnik to SQI (Social Quality Index), mierzący jakość dyskusji na profilu lub stronie firmy lub marki. Bierze on pod uwagę dynamikę dyskusji i zaangażowanie procentowe wszystkich fanów, wskaźnik działalności moderacyjnej oraz uśrednioną liczbę fanów. Ostatnia miara, choć nie ma bezpośredniego wpływu na SQI to pozwala porównać społeczności o różnych wielkościach.

Zapewne z biegiem czasu powstanie więcej narzędzi i wskaźników analitycznych pozwalających mierzyć skuteczność komunikacji marketingowej w mediach społecznościowych. Firmy wydając coraz więcej środków na komunikację w Internecie i mediach społecznościowych, chcą mieć wiedzę, czy jest ona skuteczna i czy przynosi one zamierzone efekty.

Powszechnie słychać głosy krytyczne, że media społecznościowe wymusiły na firmach zmianę sposobu komunikacji marketingowej, a przez to zwiększenie budżetów reklamowych przeznaczonych na działania w Internecie. Korzystanie z kanału social mediów to nie tylko większe środki (większe wymagania pod względem włożonej pracy). To także nowe wyzwania. Media społecznościowe są esencją interaktywności, dlatego przedstawiciele firm muszą się na nowo nauczyć prowadzić dialog z klientem. Obecnie udział w tym dialogu mogą wziąć wszyscy, o każdej porze dnia i nocy. A to już nie lada wyzwanie. Nie ma przesady w tezie, że te firmy, które pierwsze „okiełznają” media społecznościowe, mają największą szansę na odniesienie sukcesu w Internecie.

poprzednia  

1 2 3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: