Agencje PR w Polsce
2012-01-27 13:48
Wartość rynku PR w Polsce © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek PR w Polsce: firmy w dobrej kondycji
Jeśli prognozy organizacji, skupiającej największych graczy na rynku public relations okażą się trafne, oznaczać to będzie odrobienie z nawiązką załamania, jakie obserwowaliśmy w kryzysowym roku 2009. Na potwierdzenie prognoz poczekać musimy do maja, kiedy ICCO opublikuje kolejną edycję ICCO World Report – czytamy w raporcie.fot. mat. prasowe
Wartość rynku PR w Polsce
Jeśli jednak wierzyć optymistycznym sygnałom, które branża zdaje się potwierdzać, rodzimy rynek PR wyraźnie odbił. Plasujemy się w okolicach 12 miejsca wśród wszystkich badanych przez ICCO krajów. W skali Europy daje to Polsce pozycję ósmą. Choć trzeba pamiętać, że ICCO swoje szacunki i obliczenia prowadzi w euro, toteż na wyniki poszczególnych krajów zasadniczy wpływ ma również kurs ich rodzimej waluty.
Połowa rynku w rękach gigantów
Ponad 54 procent całego polskiego rynku usług PR - jak wynika z szacunków Związku Firm Public Relations - skupia w swoich rękach nieco ponad 30 największych graczy, zrzeszonych w tej organizacji. Liderzy pochwalić mogą się przychodami przekraczającymi dziesięć milionów złotych rocznie. Takich firm jest w Polsce co najmniej sześć - trzeba jednak pamiętać o tym, ze nie wszyscy członkowie ZFPR podzielili się z branżową organizacją swoimi wynikami finansowymi.
fot. mat. prasowe
Największe pod względem dochodów firmy PR w Polsce
Wśród największych pod koniec ubiegłego roku doszło jednak do wydarzenia, przez niemal wszystkich przedstawicieli branży, z którymi rozmawiało Interaktywnie.com określanego mianem najważniejszego w skali całego roku. Było to przejecie marki Ciszewski PR przez jedna z największych grup reklamowych na świecie Publicis Groupe.
- Światowy biznes zwrócił swe łaskawe oczy na Polskę i swoim wielkim palcem wskazał właśnie na Ciszewskiego. Świat dowiedział się, że w Polsce są rodzime, warte przyjrzenia się biznesy z branży reklamowej, a wiele dużych polskich agencji PR już się głowi jak pójść tą samą drogą - komentuje Paweł Usakowski, dyrektor operacyjny agencji ŁubuDubu PR. – Ale jak na razie Ciszewski jest tylko jeden i wszyscy powinni być mu wdzięczni, ze uchylił im drzwi do prawdziwie światowego biznesu.
- Umowa przejęcia agencji Ciszewski PR przez Grupe Publicis potwierdza, ze potencjał polskiego rynku i jego dokonania są dostrzegane na arenie międzynarodowej - przyznaje Norbert Ofmański, prezes On Board PR. - Trzy marki, czyli Ciszewski Marketing Sportowy, Ciszewski Financial Communications oraz Ciszewski PR zostały połączone jednym brandem - MSL Group. Wydarzenie to tylko potwierdza fakt, iż przyszłość komunikacji to synergia różnych narzędzi, łączenie i integracja różnych działań - dodaje Grzegorz Miłkowski, PR director w agencji Imagine PR.
- Pytanie czy to pojedyncza jaskółka czy początek trendu kupowania/sprzedawania czy fuzji agencji - zastanawia się Dorota Zmarzlak, prezes Twenty Four Seven PR. - Na pewno w celu dalszego dojrzewania rynku powinien się on nieco "przerzedzić". W tej chwili ilość małych, freelancerskich agencji PR jest nie do ogarnięcia.
- Czwarty co do wielkości holding reklamowy na świecie wykupił 100 procent udziałów jednej z największych agencji PR w Polsce. To nie mogło umknąć uwadze środowiska. Wydarzenie to pokazuje, ze coraz większą rolę odgrywa komunikacja zintegrowana, czyli połączenie i koordynacja działań PR i marketingowych - kwituje Grzegorz Miller, CEO agencji Monday PR.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)