eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyAgencje PR w Polsce

Agencje PR w Polsce

2012-01-27 13:48

Agencje PR w Polsce

Wartość rynku PR w Polsce © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Z szacunków International Communications Consultancy Organisation, miedzynarodowego stowarzyszenia firm PR wynika, ze w ciągu ubiegłego roku polska branża PR urosnąć powinna o około 10 procent. Najważniejszym wydarzeniem było przejęcie Ciszewski PR przez światowego potentata - Publicis, a jeśli chodzi o trendy - jeden zarysował się wyjątkowo wyraźnie. Nazywa się Facebook - donosi raport Agencje PR przygotowany przez Interaktywnie.com.

Przeczytaj także: Rynek PR w Polsce: firmy w dobrej kondycji

Jeśli prognozy organizacji, skupiającej największych graczy na rynku public relations okażą się trafne, oznaczać to będzie odrobienie z nawiązką załamania, jakie obserwowaliśmy w kryzysowym roku 2009. Na potwierdzenie prognoz poczekać musimy do maja, kiedy ICCO opublikuje kolejną edycję ICCO World Report – czytamy w raporcie.

fot. mat. prasowe

Wartość rynku PR w Polsce

Wartość rynku PR w Polsce sięgnęła w 2010 roku 450 mln zł


Jeśli jednak wierzyć optymistycznym sygnałom, które branża zdaje się potwierdzać, rodzimy rynek PR wyraźnie odbił. Plasujemy się w okolicach 12 miejsca wśród wszystkich badanych przez ICCO krajów. W skali Europy daje to Polsce pozycję ósmą. Choć trzeba pamiętać, że ICCO swoje szacunki i obliczenia prowadzi w euro, toteż na wyniki poszczególnych krajów zasadniczy wpływ ma również kurs ich rodzimej waluty.

Połowa rynku w rękach gigantów

Ponad 54 procent całego polskiego rynku usług PR - jak wynika z szacunków Związku Firm Public Relations - skupia w swoich rękach nieco ponad 30 największych graczy, zrzeszonych w tej organizacji. Liderzy pochwalić mogą się przychodami przekraczającymi dziesięć milionów złotych rocznie. Takich firm jest w Polsce co najmniej sześć - trzeba jednak pamiętać o tym, ze nie wszyscy członkowie ZFPR podzielili się z branżową organizacją swoimi wynikami finansowymi.

fot. mat. prasowe

Największe pod względem dochodów firmy PR w Polsce

Największe dochody przypadły w udziale agencji Partner of Promotion


Wśród największych pod koniec ubiegłego roku doszło jednak do wydarzenia, przez niemal wszystkich przedstawicieli branży, z którymi rozmawiało Interaktywnie.com określanego mianem najważniejszego w skali całego roku. Było to przejecie marki Ciszewski PR przez jedna z największych grup reklamowych na świecie Publicis Groupe.

- Światowy biznes zwrócił swe łaskawe oczy na Polskę i swoim wielkim palcem wskazał właśnie na Ciszewskiego. Świat dowiedział się, że w Polsce są rodzime, warte przyjrzenia się biznesy z branży reklamowej, a wiele dużych polskich agencji PR już się głowi jak pójść tą samą drogą - komentuje Paweł Usakowski, dyrektor operacyjny agencji ŁubuDubu PR. – Ale jak na razie Ciszewski jest tylko jeden i wszyscy powinni być mu wdzięczni, ze uchylił im drzwi do prawdziwie światowego biznesu.

- Umowa przejęcia agencji Ciszewski PR przez Grupe Publicis potwierdza, ze potencjał polskiego rynku i jego dokonania są dostrzegane na arenie międzynarodowej - przyznaje Norbert Ofmański, prezes On Board PR. - Trzy marki, czyli Ciszewski Marketing Sportowy, Ciszewski Financial Communications oraz Ciszewski PR zostały połączone jednym brandem - MSL Group. Wydarzenie to tylko potwierdza fakt, iż przyszłość komunikacji to synergia różnych narzędzi, łączenie i integracja różnych działań - dodaje Grzegorz Miłkowski, PR director w agencji Imagine PR.

- Pytanie czy to pojedyncza jaskółka czy początek trendu kupowania/sprzedawania czy fuzji agencji - zastanawia się Dorota Zmarzlak, prezes Twenty Four Seven PR. - Na pewno w celu dalszego dojrzewania rynku powinien się on nieco "przerzedzić". W tej chwili ilość małych, freelancerskich agencji PR jest nie do ogarnięcia.

- Czwarty co do wielkości holding reklamowy na świecie wykupił 100 procent udziałów jednej z największych agencji PR w Polsce. To nie mogło umknąć uwadze środowiska. Wydarzenie to pokazuje, ze coraz większą rolę odgrywa komunikacja zintegrowana, czyli połączenie i koordynacja działań PR i marketingowych - kwituje Grzegorz Miller, CEO agencji Monday PR.

 

1 2 3

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Ceny mieszkań I 2012

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: