Koniunktura konsumencka I 2012
2012-01-27 12:19
W styczniu 2012 r. poziom nastrojów konsumenckich społeczeństwa był mniej pesymistyczny niż w grudniu ubiegłego roku - poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XII 2011
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, poprawił się w styczniu 2012 r. o 1,8 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie –26,8 pkt proc. Poziom tego wskaźnika jest niższy o 4,2 pkt proc. od wyniku ze stycznia poprzedniego roku.Na podwyższenie wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej wpłynęła poprawa ocen dotyczących wszystkich badanych czynników. Najbardziej polepszyły się oceny dotyczące oczekiwanych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (o 3,6 pkt proc.). W mniejszym stopniu poprawiły się oceny zaistniałych oraz oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (odpowiednio o 1,7 oraz 1,8 pkt proc.) oraz zaistniałych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (o 1,6 pkt proc.). Nieznaczna poprawa nastąpiła także w konsumenckiej ocenie dokonywania ważnych zakupów (tylko o 0,5 pkt proc.).
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, poprawił się w stosunku do ostatniego miesiąca poprzedniego roku o 3,4 pkt proc. i ukształtował na poziomie –34,0 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była niższa niż przed rokiem o 4,0 pkt proc.
Korzystniejszy poziom wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej ukształtowany został głównie poprzez poprawę oceny oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia w kraju (o 5,7 pkt proc.). Oprócz polepszenia ocen zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych i sytuacji ekonomicznej kraju korzystnie oddziaływały także mniej pesymistyczne oceny perspektywy oszczędzania pieniędzy (poprawa ocen 1,6 pkt proc.).
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)